ساخت حسگر با استفاده از نیترید بور هگزاگونالی

پژوهشگران هلندی و بریتانیایی موفق شدند از نیترید بور هگزاگونالی (hBN) برای ساخت حسگر استفاده کنند. از این حسگر می‌توان برای شناسایی فشار و گاز استفاده کرد. از نیترید بور هگزاگونالی به عنوان گرافن سفید یاد می‌شود.

محققان دانشگاه دلفت با همکاری گروهی از دانشگاه کمبریج روشی برای ساخت حسگرهای مکانیکی کوچک ارائه کردند که می‌توان آن را به تولید انبوه رساند. این حسگر از جنس ورق‌های نیترید بور (گرافن سفید) است. در این پروژه ورق‌های نازک روی سطح زیرلایه‌ای از جنس سیلیکون حفره‌دار قرار داده شده‌اند. این نوآوری می‌تواند برای ساخت حسگرهای فشار یا گاز برای استفاده در ادوات الکترونیکی استفاده شود.
نیترید بور هگزاگونالی یک ماده جالب و با ساختار شبکه‌ای لانه‌زنبوری نظیر گرافیت است. در حالی که گرافیت رسانای الکتریکی است، نیترید بور هگزاگونالی یک عایق قلمداد می‌شود. از این ماده می‌توان برای ساخت روان‌ساز استفاده کرد. یکی از مزایای hBN آن است که از نظر گرمایی و شیمیایی پایدارتر از گرافیت است؛ بنابراین می‌تواند در محیط‌های خشن نظیر فضا دوام داشته باشد.
محققان دانشگاه کمبریج با استفاده از لایه‌نشانی شیمیایی از فاز بخار موفق به ساخت گرافن سفید روی فویل آهنی شدند. سپس این ماده در اختیار محققان هلندی قرار گرفت تا از این ماده شفاف برای ساخت حسگر استفاده کنند. این hBN روی بستر سیلیکونی قرار گرفت تا دچار تغییر مورفولوژی شود؛ به گونه‌ای که پشته‌هایی روی آن شکل گیرد. این پشته‌ها برای ایجاد حسگری گازی یا فشاری برای جاهایی نظیر تلفن همراه استفاده می‌شود.
تولید hBN چالش برانگیز است. علاوه برآن، انتقال این ماده تک لایه اتمی روی بستر سیلیکونی خود چالش بزرگتری است که این گروه موفق به انجام آن شدند.
آلودگی پلیمری به سادگی وارد این سازه می‌شود. محققان دریافتند که از گاز ازن می‌توان برای تمیز کردن این لایه استفاده کرد، به طوری که تمام آلودگی آلی با استفاده از گاز ازن قابل پاک شدن است. با این حال مقدار کمی از پلیمر PMMA نیز روی سطح باقی ماند که برای رفع آن محققان از زیرلایه آلی استفاده کردند.