افتتاح نخستین آزمایشگاه آموزشی دانشجویی فناوری‌نانو کشور در دانشگاه سمنان

نخستین آزمایشگاه آموزشی دانشجویی فناوری‌نانو کشور با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری ‌نانو در دانشگاه سمنان و با هدف آموزش عملی فناوری نانو به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی افتتاح گردید.

این مراسم با حضور دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری ‌نانو، دکتر عبدالحسین فریدون، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر عباس هنربخش رئوف رییس دانشگاه سمنان و دیگر مسئولان دانشگاه سمنان و ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در ابتدای مراسم افتتاحیه دکتر سرکار، تربیت نیروی انسانی متخصص و توانمند همچنین عملیاتی کردن مطالب تئوری برای دانشجویان را از اهداف ایجاد این آزمایشگاه برشمرد. ایشان با بیان اینکه این آزمایشگاه، یک پکیج کامل برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری فناوری نانو و سایر دانشجویان علاقه‌مند به این حوزه می‌باشد، افزود: «سایر دانشگاه‌های استان نیز می‌توانند از خدمات و امکانات این آزمایشگاه برای واحدهای عملی دانشجویان استفاده نمایند.»

دکتر عباس هنربخش رئوف، به اهمیت عملی کردن فعالیت‌های آموزشی در حوزه فناوری‌نانو اشاره و اظهار امیدواری کرد، ایجاد این آزمایشگاه به عنوان اولین آزمایشگاه آموزشی دانشجویی فناوری‌نانو کشور در دانشگاه سمنان باعث ترغیب دیگر دانشگاه‌ها برای ایجاد این آزمایشگاه باشد.

دکتر عبدالحسین فریدون، ایجاد این آزمایشگاه را پتانسیل خوبی برای تجاری‌سازی و ارتباط دانشگاه با صنعت دانست. ایشان ابراز امیدواری کرد که دانشگاه سمنان با استفاده از امکانات این آزمایشگاه در حوزه فناوری‌نانو در کشور به عنوان یک شاخص مطرح شود .

آزمایشگاه آموزشی دانشجویی مجهز به میکروسکوپ پروبی روبشی، طیف سنج مرئی- فرابنفش، دستگاه کروماتوگرافی گازی، دستگاه انفجار الکتریکی سیم برای تولید نانوذرات کلوئید فلزی، الکتروریسی، همگن کننده مافوق صوت، آسیاب گلوله‌ای سیاره‌ای، دستگاه لایه نشانی غوطه‌وری، دستگاه لایه نشانی دورانی، اسپاترینگ رومیزی و دستگاه رسوب شیمیایی بخار به روش حرارتی می‌باشد.
گفتنی است در مرحله اول برنامه راه‌اندازی آزمایشگاه آموزشی فناوری‌ نانو، ستاد توسعه فناوری ‌نانو قصد دارد تا پایان سال جاری با همکاری ۵ دانشگاه دارای رشته و گرایش‌های فناوری ‌نانو، این آزمایشگاه را در این دانشگاه‌ها ایجاد نماید.