فروش ۱۴ + ۸۰ قلم کالای نانویی در فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا

هم‌اکنون ۸۰ قلم کالای نانو بر بستر اینترنت و از طریق فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا عرضه می‌شود. این کالاها در حوزه‌های ابزار و لوازم خودرو، لوازم‌خانگی و بهداشت و سلامت است که توسط ۱۰ شرکت نانوی داخلی تولید شده‌اند. جوراب‌های دیابتی، شکم‌بند بارداری ضد امواج و ماسک‌های تنفسی نانویی از جمله‌ی این محصولات هستند. ۱۴ محصول نانویی دیگر نیز در مراحل نهایی قرارگیری بر روی این فروشگاه اینترنتی هستند. دیجی‌کالا روزانه ۳ میلیون بازدیدکننده دارد.

گسترش روزافزون استفاده از اینترنت، فعالان حوزه‌ی تجارت را به سویی سوق داده است تا از این موضوع در جهت معرفی و فروش کالا استفاده کنند. راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی مهم‌ترین روش استفاده از بستر اینترنت به شمار می‌رود. فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا در سال‌های اخیر رشد چشمگیری را از لحاظ محبوبیت تجربه کرده است و هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی به شما می‌رود. این فروشگاه در ابتدای راه فقط به فروش محصولات دیجیتال و الکترونیک اختصاص داشت اما امروزه سایر کالاها از جمله پوشاک، لوازم آرایشی بهداشتی و حتی لوازم و ابزار خودرو را نیز عرضه می‌کند.
مدل B2C یا مدل بنگاه با مصرف‌کننده یک مدل کسب‌وکار است که در آن شرکت یا بنگاه تجاری، کالا و محصول خود را به‌طور مستقیم به مصرف‌کننده ارائه می‌دهد و بیشترین سهم در خرده‌فروشی را دارد. در حال حاضر ۹ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، نزدیک به ۸۰۰ محصول برای فروش B2C دارند که از عمده‌ترین مشکلات آن‌ها عدم موفقیت در فروش این محصولات، بازاریابی است. یکی از دلایل اصلی این مشکل، عدم آشنایی و علاقه‌ی فناوران و تولیدکنندگان با ادبیات بازار، بازاریابی و مشتری است. این افراد توقع دارند که محصول تولیدی آن‌ها به‌واسطه‌ی جذابیت دانشی و فناورانه‌ی آن مشتری جذب کند.
با شناخت این مشکل، پروژه‌ای برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان با عنوان «توسعه‌ی دانا» راه‌اندازی شده است. هدف این پروژه معرفی و شناخت هر چه بیشتر این محصولات و همچنین تسهیل در فروش کالای فناورانه‌ی این شرکت‌ها از طریق بازاریابی و تجارت الکترونیک و ترویج و آموزش موضوعات مرتبط با این شرکت‌هاست.
افزایش میزان دسترسی عموم جامعه به اینترنت و همچنین نفوذ تلفن همراه و کانال‌های مختلف در فضای مجازی موجب شده است تا هدف این پروژه بر روی بسترهای فروش الکترونیک بنا شود. از دلایل دیگر می‌توان به عدالت در انتخاب، مقایسه، دسترسی به اطلاعات، قیمت و کیفیت مناسب اشاره کرد
در ابتدای این پروژه با هماهنگی‌های لازم با کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو، فهرست اولیه‌ای از شرکت‌ها و کالاهای مناسب برای فروش از طریق فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا تهیه شده و این کالاهای تولیدی این شرکت‌ها در سبد فروش این فروشگاه قرار گرفت. هم‌اکنون حدود ۸۰ کالای نانو در حوزه‌های ابزار و لوازم خودرو، لوازم‌خانگی، کالاهای حوزه‌ی بهداشت و سلامت از بیش از ۱۰ شرکت بر روی فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا قرار گرفته است. از جمله‌ی این محصولات و شرکت‌ها می‌توان به شکم‌بند بارداری ضدامواج تنکو، جوراب دیابتیک پاآرا و ماسک تنفسی نانوتارپاک اشاره کرد. همچنین نزدیک به ۱۴ محصول نیز در مرحله‌ی درج و بارگذاری قرار دارند. انتظار می‌رود تعداد این کالاها تا انتهای سال جاری به ۲۰۰ قلم افزایش یابد.
ازآنجایی‌که فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا تاکنون فقط اقدام به فروش محصولات دیجیتال و الکترونیکی کرده است، بنابراین جا افتادن این مسئله که کالاهای غیردیجیتال نیز در این فروشگاه به فروش برسند اندکی زمان‌بر است و نیاز به اقدامات تکمیلی از جمله قرارگیری محصولات بر روی صفحه‌ی اول وب‌سایت و همچنین کانال تلگرام و شبکه‌های اجتماعی آن دارد. تاکنون مذاکرات خوبی با شرکت‌های فروشنده و فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا صورت گرفته و امید است با حمایت و همکاری ستاد فناوری نانو این همکاری گسترش یابد.