ارائه روش نانوچاپ برای تولید الگوهای ضدجعل

محققان انگلیسی موفق به ارائه روش نانوچاپی با قدرت تفکیک بالا برای ایجاد الگوهای ضدجعل شدند.

محققان دانشگاه گلاسکو موفق به ارائه روش نانوچاپی شدند که با استفاده از آن می‌توان محصولات مختلفی نظیر ادوات ذخیره اطلاعات، تصاویر دیجیتال و الگوهای ضدجعل ایجاد نمود.
با این روش جدید می‌توان دو تصویر کاملاً مختلف اما با جزئیات بالا روی سطح ایجاد کرد؛ کاری که محققان معتقداند پیش از این انجام نشده‌است. پژوهشگران این پروژه فیلترهای رنگی پلاسمونیک نانومقیاس ویژه‌ای را توسعه دادند که با توجه به جهت‌گیری نوری که روی آنها تابیده می‌شود، می‌توانند رنگ‌های مختلفی را به نمایش بگذارند.
السادر کلارک از محققان این پروژه می‌گوید: «ما در این پروژه دریافتیم که اگر از برجستگی‌های دندانه‌ای روی فیلم آلومینیوم به‌عنوان پیکسل استفاده کنیم، رنگ به وجود آمده وابسته به پلاریزاسیون است؛ بنابراین به ما امکان می‌دهد تا از یک پیکسل، دو رنگ مختلف به‌دست آوریم. در این فناوری این امکان وجود دارد که ما مشخص کنیم چه رنگی با تابش‌های مختلف به سطح ایجاد شود که با تغییر شکل و ابعاد دندانه‌های نانومقیاس روی سطح، توانستیم رنگ‌های مختلف با قدرت تفکیک بالا ایجاد کنیم.»
براساس اظهارات محققان این پروژه، این فناوری می‌تواند منجر به چاپ با قدرت تفکیک بالاتری نسبت به روش‌های چاپ رایج شود. برای مثال، اگر یک صفحه مجله رنگی دارای ۳۰۰ رنگ در هر اینچ است، با این روش می‌توان به قدرت تفکیک ۱۰۰ هزار DPI رسید. این گروه در حال کار روی این فناوری هستند تا این رقم را به ۱٫۴۶ گیگابایت در هر سانتیمتر مربع برسانند.
این فناوری کاربردهای متعددی دارد؛ برای مثال از آن می‌توان برای ایجاد الگوهای ضدجعل در اسکناس‌ها استفاده کرد. درصورت استفاده از چاپ تصاویر با ۱۰۰ هزار DPI، جعل اسکناس‌ها به شدت دشوار می‌شود. از سوی دیگر، رنگ‌ها درصورت قرار گرفتن در معرض تابش شدید، دچار کم‌رنگی نمی‌شوند.
اگر بتوان در یک سانتیمتر مربع۱٫۴۶ Gb رنگ قرار داد، میزان ذخیره اطلاعات روی یک برگA4، بیش از ۹۰۰ Gb خواهد شد.

نتایج این پروژه در نشریه Journal of Advanced Functional Materials به چاپ رسیده است.