تجاری‌سازی نانوکامپوزیتی با پتانسیل حسگری

همکاری بخش دانشگاهی و صنعت منجر به تولید نانوکامپوزیت‌هایی شده که در صنایع مختلف نظیر خوردوسازی و هوافضا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نانوکامپوزیت‌ها پایدارای پتانسیل بالایی در بخش حسگری دارند.

ایمیجین اینتلیجنت متریالز (Imagine Intelligent Materials) با همکاری دانشگاه سوئین‌بورن در حال انجام پروژه‌ای شش ماهه است. هدف از این پروژه، تولید نانوکامپوزیت‌های هوشمند است. این نانوکامپوزیت‌ها را می‌توان در حوزه‌های مختلف از حمل و نقل گرفته تا خودروسازی و هوافضا مورد استفاده قرار داد.
این پروژه با حمایت مالی ۲۰ هزار دلاری دانشگاه سوئین‌بورن انجام می‌شود؛ پروژه‌ای بین رشته‌ای که توسط این دانشگاه برای تولید این نانوکامپوزیت تعریف شده‌است. برای این که دانشگاه بتواند نیازهای تحقیقاتی خود را در این پروژه تأمین کند، اقدام به همکاری مشترک با صنعت کرده است.
در این پروژه، جوهر گرافنی برای استفاده در الیاف شیشه‌ای تولید می‌شود؛ الیافی که در نهایت در ماتریکس اپوکسی قرار داده می‌شوند. این نانوپلاکت‌های گرافنی از رسانایی بالایی برخوردار بوده و به ‌شدت نسبت به فشار حساس هستند؛ بنابراین گزینه مناسبی برای ساخت حسگر هستند.
گرافن ماده مناسبی برای ترکیب با دیگر مواد است؛ چراکه می‌توان از ترکیب آن با مواد دیگر، کامپوزیت‌هایی با خواص جدید به‌دست آورد. در این همکاری مشترک، شرکت ایمیجین و دانشگاه سوئین‌بورن روی شناسایی چالش‌های استفاده از گرافن در کامپوزیت‌ها کار می‌کنند تا در نهایت راهکارهایی برای غلبه براین مشکلات ارائه کنند. هدف نهایی این پروژه تولید نانوکامپوزیت‌هایی است که در آن‌ها از گرافن استفاده شده‌است.
پیش‌بینی می‌شود که در این پروژه درک بهتری از فرصت‌های موجود در این فناوری به‌دست آید و کاربردهای جدیدی برای این نانوکامپوزیت در صنایع هوافضا و خودروسازی ارائه شود. همچنین مسئولان این پروژه قصد دارند تا کاربردهای این نانوکامپوزیت را در دیگر صنایع نظیر دفاعی نیز مورد بررسی قرار دهند.
چالش‌های این فناوری شامل روش‌های تولید، اطمینان از عملکرد حسگرها و ارزیابی ارتباط میان خواص و ساختار است.
رهبر تیم تحقیق و توسعه شرکت ایمیجین می‌گوید: «پوشش‌های هوشمند حاوی گرافن طی چند سال گذشته به شدت مورد توجه بوده‌اند. هزینه نگهداری بسیاری از ادوات و سازه‌ها بسیار بالا است؛ بنابراین استفاده از این مواد هوشمند، موجب کاهش دوره زمانی بازرسی و تعویض آن‌ها شده و در نهایت هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.