ستاد فناوری نانو چگونه از صادرات نانویی حمایت می‌کند؟

ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو از ابتدای تأسیس در سال ۱۳۸۴، همواره به دنبال این مهم بوده است تا به فناوران در جهت تجاری‌سازی توانمندی‌هایشان در حوزه‌ی فناوری نانو کمک کند. هم‌اکنون با گذشت ۱۲ سال از شکل‌گیری این نهاد حمایتی، برخی شرکت‌ها به مرحله‌ای از رشد رسیده‌اند که قادرند محصول‌های رقابتی برای بازارهای جهانی داشته باشند. ستاد فناوری نانو نیز تلاش می‌کند تا با تصویب آیین‌نامه‌های حمایتی، شرکت‌ها را در راه صادرات این محصولات یاری نماید.

با عنایت به سند راهبردی تدوین شده در ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو، از سال ۱۳۹۴، کمک به شرکت‌ها برای ورود به عرصه‌ی بین‌المللی در دستور کار این ستاد قرار گرفته است. در این راستا، ستاد فناوری نانو سالانه به‌طور میانگین در پنج نمایشگاه بین‌المللی حضور پیدا می‌کند که این حضور با همراهی شرکت‌های نانویی کامل‌تر می‌گردد.
جلیل آزاده زعیم، کارشناس واحد بازار ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو، تأسیس دفتر ستاد فناوری نانو در کشور چین را یکی دیگر از اقدامات انجام شده در جهت کمک به صادرات محصولات نانویی ایرانی خواند و افزود: «طی همکاری‌هایی که از سال ۱۳۹۴ بین ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو جمهوری اسلامی ایران و نانوپلیس، متولی فناوری نانو در چین، شکل گرفته است، دفتر ستاد فناوری نانو جمهوری اسلامی ایران در شهر سوژو تأسیس شد. این دفتر به شرکت‌های ایرانی خدماتی را ارائه می‌دهد تا بتوانند محصولات نانویی خود را وارد بازار چین کنند. مهم‌ترین خدمات ارائه‌شده توسط این دفتر عبارت‌اند از: بازاریابی، عقد قرارداد، قیمت‌گذاری، مذاکرات تجاری و بسترسازی برای تبادل فناوری بین شرکت‌های چینی و ایران
وی ادامه داد: «همچنین ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو هم‌اکنون از شرکت‌های برگزیده به‌صورت ویژه حمایت می‌کند تا در سه الی چهار سال آینده بتوان شاهد حضور شرکت‌های فعال در عرصه‌ی بین‌المللی بود. بر همین مبنا، از سال ۱۳۹۵ ده شرکت در قالب آیین‌نامه‌ی برند سازی و صادرات تحت حمایت ویژه‌ی ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو قرار گرفته‌اند. حمایت ویژه برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی یکی از موارد حمایتی است که ستاد فناوری نانو به ده شرکت برگزیده ارائه می‌نماید؛ با توجه به هزینه‌های بالای حضور در نمایشگاه‌های خارجی، ستاد فناوری نانو برای کمک به ده شرکت برگزیده، سقف حمایت‌ها را برای حضور آن‌ها افزایش داده است. همچنین ستاد فناوری نانو کمک می‌کند تا شرکت‌ها بتوانند نیروی بازرگانی خارجی جذب کرده و از این طریق امور مربوط به صادراتشان را پیگیری نمایند. حمایت از تهیه ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی، اعطای جوایز صادراتی و حمایت از طراحی و پیاده‌سازی نقشه‌ی راه صادراتی، از دیگر تسهیلات ویژه‌ی ستاد فناوری نانو برای ده شرکت برگزیده است.»
علاوه بر حمایت‌های ذکر شده، شرکت های نانویی از حمایت‌های مربوط به شرکت‌های دانش بنیان نیز بهره‌مند خواهند شد که می‌توان به مواردی از قبیل مشاوره‌ی صادرات، تحقیقات بازار و طرح کسب و کار صادراتی، آموزش های بازرگانی و صادرات، صادرات از طریق واسط تجاری و مشاوره های مربوط به قرارداد های تبادل فناوری اشاره کرد.