بازدید هیات ۹ نفره‌ی چینی از نمایشگاه فناوری نانو ۹۶

سه گروه چینی از شهرهای مختلف و مؤسسات علمی فناوری مختلف کشور چین از دهمین نمایشگاه فناوری نانو ۹۶ بازدید خواهند کرد. یک گروه چهار نفره از موسسه فناوری نانو شهر سوژو Suzhou مؤسسه of Nano-Tech and Nano-Bionics موسوم به SINANO، یک گروه سه نفره از مرکز همکاری‌های علمی و فناوری شهر هاربین و دو نفر نیز از شرکت WTOIP از شهر گوانژو اعضای این هیات نه نفره را تشکیل می‌دهند.

پیرو سفر دکتر سورنا ستاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آبان ماه سال گذشته به شهر سوژو، تفاهم‌نامه‌ی گسترش همکاری میان ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو و موسسه فناوری نانو سوژو منعقد گردید؛ همچنین با توجه به وجود صندوق مشترک حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی میان آکادمی علوم چین و معاونت علمی تحقیقاتی ریاست جمهوری، هرساله پروژه‌های مشترک تحقیقاتی انتخاب شده و مورد حمایت قرار می‌گیرند. در همین راستا، محققین مرکز SINANO و اساتید برجسته‌ی فعال در حوزه فناوری نانوی ایران کارگاه مشترکی را در خلال نمایشگاه فناوری نانو برگزار خواهند کرد و در خصوص پروژه‌های مشترک به بحث و تبادل‌نظر خواهند پرداخت.
شایان‌ذکر است، شهر هاربین شهری است در شمال چین که مؤسسات علمی و فناوری مستقر در آن در سال‌های اخیر فعالیت‌های قابل‌توجهی را در حوزه فناوری‌های پیشرفته و فناوری نانو به انجام رسانده‌اند. پیرو نشست مشترکی که در تیرماه سال جاری بین اعضای ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو جمهوری اسلامی ایران و اعضای مرکز همکاری‌های علمی و فناوری هاربین برگزار شد، مقرر گردید که یک هیات از دهمین نمایشگاه فناوری نانو بازدید نمایند. این گروه سه نفره، در مدت اقامت خود از مراکز دیگر علمی فناوری نظیر شرکت سیناژن و مرکز تجهیزات پزشکی و بیمارستانی نیز دیدن خواهند کرد. در ادامه‌ی این بازدیدها نیز در یک ماه آینده نشست مشترک دیگری در شهر هاربین برگزار خواهد شد.
شرکت WTOIP یک شرکت مستقر در شهر گوانژو چین است که در بیش از بیست شهر چین در حوزه‌ی مالکیت‌های فکری خدمات ارائه می‌کند. نمایندگان این شرکت به‌منظور بررسی امکان ایجاد همکاری‌های مشترک در حوزه‌ی مالکیت‌های فکری، ثبت اختراع و تجاری‌سازی از نمایشگاه فناوری نانو بازدید و با تعدادی از فناوران برتر دیدار خواهند داشت.
لازم به ذکر است حضور هیات های چینی در دهمین نمایشگاه فناوری نانو در پی برنامه‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته از دو سال گذشته تاکنون و تأسیس مرکز فناوری نانو ایران چین پایه‌ریزی شده است. مرکز فناوری نانو ایران و چین تاکنون پنج نشست مشترک بین شرکت‌های ایرانی و چینی برگزار کرده است. همچنین در حوزه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی بیش از بیست تفاهم‌نامه‌ی علمی و فناوری و چهار قرارداد صادراتی منعقد گردیده است. امید است سفر این سه گروه چینی به ایران مقدمه‌ای برای توسعه‌ی همکاری‌های نانویی میان دو کشور ایران و چین شود.