ایناتک، طرح تشویقی حامی صاحبان ایده

ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو به‌منظور شناسایی و رشد ایده‌های افراد توانمند و فعال در حوزه‌ی نانو، برنامه‌‌ی حمایتی با نام «ایناتک» (ایده تا فناوری) را طراحی کرده است. این برنامه زیر نظر کارگروه توسعه‌ی فناوری ستاد نانو با هدف دست‌یابی به دانش فنی در حوزه‌های منتخب و تشکیل شرکت‌های فناوری محور اجرا می‌شود.

کارگروه توسعه‌ی فناوری ستاد نانو برنامه‌های متنوعی را به‌منظور دست‌یابی به فناوری‌های کلیدی، تمرکز بر فعالیت‌های تحقیقاتی حول اولویت‌های فناوری نانو و همچنین اجرایی شدن ایده‌های منتخب نانویی در دستور کار قرار داده است. هدف از اجرای این برنامه‌ها، جریان سازی و توسعه‌ی تعداد قابل‌توجهی از فناوری‌ها در حوزه‌ی نانو است. برنامه‌ی ایناتک یا ایده تا فناوری یک برنامه‌ی حمایتی تا سقف ۴۰ میلیون تومان به صورت اعتباری برای استفاده در خرید مواد اولیه، خدمات آزمایشگاهی، مشاوره و تشکیل تیم و پرداخت حقوق به مدت یکسال برای دو نفر است. این حمایت با هدف کمک به توسعه‌ی ایده‌های نانویی تا رسیدن به یک نمونه‌ی اولیه (پروتوتایپ)، کمک به انجام پروژه‌های کوچک توسعه‌ی فناوری، استفاده از ظرفیت متخصصان جوان مستعد و توانا و همچنین شناسایی افراد و طرح‌های دارای آتیه برای انجام پروژه‌های بزرگ اجرا می‌شود.
یک طرح می‌تواند در هر یک از مراحل ارائه‌ی ایده تا پیش از تولید نمونه‌ی اولیه در برنامه‌ی ایناتک شرکت کند، اما قبول طرح مبتنی بر ارائه‌ی شواهد و مستنداتی است که نشان‌دهنده‌ی توانایی تیم در عملی کردن ادعای ارائه‌شده در طرح و اجرایی بودن آن بر اساس امکانات موجود باشد. موضوع طرح باید حتی‌الامکان از فناوری‌های منتخب بوده یا جذابیت ویژه‌ای داشته باشد. همچنین طرح باید خروجی مشخصی داشته باشد به‌نحوی‌که در نهایت قابل ارائه به بازار باشد.
ارائه‌دهندگان باید یک گروه ۲ تا ۵ نفره متشکل از فارغ‌التحصیل یا عضو هیات علمی، دانشجوی دکتری و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد باشند. طرح‌های ارائه شده در چند محور از قبیل مطلوبیت خروجی نهایی برای ارائه به بازار، امکان‌پذیری، سطح فنی، تکراری نبودن، محتوا و قالب طرح و داشتن برنامه برای آینده تحت داوری قرار می‌گیرند.
گفتنی است، از ابتدای اجرای این طرح در سال ۹۵ تاکنون، ۲۰ طرح پس از داوری حمایت خود را دریافت کرده است. علاقمندان برای اطلاع از جزئیات این برنامه در روزهای برگزاری نمایشگاه فناوری نانو ۱۴ الی ۱۷ مهرماه ۱۳۹۶ می‌توانند از غرفه ۳۶ طبقه دوم سالن خلیج فارس در نمایشگاه بین المللی تهران بازدید کنند.