پنج شرکت برتر صادرکننده‌ی نانویی ایران در سال ۹۵ کدام شرکت‌ها هستند؟

شرکت‌های فناوران نانومقیاس، پردیس شیمی باختر، پوشاک نانو مهیار، فرش فرهی و گروه صنعتی شیشه کاوه، برترین شرکت‌های صادرکننده‌ی محصولات نانویی در سال ۹۵ لقب گرفتند. بازار نانوی ایران در سال ۹۵ حجمی بالغ بر ۷۰۰۰ میلیارد ریال بوده است که از این مقدار ۳۵ میلیون دلار مربوط به صادرات بوده است. محصولات نانویی ایرانی در سال ۹۵ به ۲۰ کشور دنیا صادر شده است.

جشنواره‌ی برترین‌های فناوری نانو هر سال به ارزیابی و رتبه‌بندی دستاوردهای شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری نانو می‌پردازد و از شرکت‌های برتر هم‌زمان با جشنواره فناوری نانو در مهرماه، با اهداء جوایز تقدیر به عمل می‌آید. این جشنواره دستاوردهای شرکت‌ها را در سه بخش بررسی می‌کند. در این دوره، با توجه به لزوم بازنگری در مدل جایزه، تغییرات قابل‌توجهی در نحوه ارزیابی ایجاد شده و مدل جدید در سه بخش، شرکت‌های صنعتی برتر، شرکت‌های فناور برتر و شرکت‌های صادرکننده به‌روزرسانی شده است.
شرکت‌های فناوران نانومقیاس تولیدکننده‌ی تجهیزات صنعتی الکتروریسی است که موفق شده است در سال ۹۵ خط تولید این تجهیزات را به کشورهای دیگر صادر کند.
نام پردیس شیمی باختر، تولید و صادرکننده‌ی انواع نانوروانکارها و روغن‌های موتور و صنعتی در بین اسامی برترین شرکت‌های صادرکننده دیده می‌شود.
شرکت‌های فرش فرهی (نساجی فرخ سپهر کاشان) و پوشاک نانو مهیار نیز از دیگر برترین شرکت‌های صادرکننده‌ی محصولات نانویی در سال ۹۵ هستند. این شرکت‌ها به ترتیب فرش و پوشاک آنتی‌باکتریال را به کشورهای جهان صادر کرده‌اند.
گروه صنعتی شیشه کاوه انواع شیشه‌های جام فلوت را با بهره‌گیری از فناوری نانو تولید کرده و بخشی از صادرات نانویی ایران در سال ۹۵ را بر عهده داشته است.