گستردگی بازدید کنندگان جوان از نمایشگاه فناوری نانو

در عمده نمایشگاه‌های صنعتی و علمی مخاطبان و بازدید کنندگان دارای متوسط سنی رو به بالا و دارای تجربه‌های عملی و عملی هستند اما علوم نوین از جمله فناوری نانو مخاطبانی نوجوان و جوان دارد. بازدید‌کنندگان از مقاطع تحصیلی دانش‌آموزی تا دانشجویی در قالب گروه‌های علمی از نمایشگاه فناوری نانو بازدید می‌کنند که در مقایسه با نمایشگاه‌های صنعتی، بازدید کنندگان جوانی دارد.

علاوه‌بر مخاطبان جوانی که به‌صورت انفرادی از نمایشگاه دیدن می‌کنند، کارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو یک تور تحت عنوان تور فناوری نانو برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، اساتید و دانشجویان رشته‌های مرتبط با علوم نانویی برگزار کرده است. هدف اصلی از برگزاری این تورها افزایش امید و خودباوری در بین جامعه‌ی علمی کشور و در نهایت ایجاد انگیزه برای فعالیت در عرصه‌ی فناوری نانو است.
مرتض قاسمی دانشجوی رشته‌ی شیمی گرایش دارو از دانشگاه امام حسین (ع) که از تور نانو استفاده کرده در مورد علاقمندی به رشته‌ی نانو می گوید: «از دوره‌ی دبیرستان یعنی سال ۸۲ به ساخت ابزاری کوچک با عملکرد گسترده علاقمند بودم و بعد از آشنایی با ستاد فناوری نانو متوجه شدم که باید در زمینه‌ی نانو اطلاعات بیشتری کسب کنم؛ در سال‌های بعد، هنگام انتخاب رشته‌ی دانشگاهی متوجه شدم که فناوری نانو یک علوم میان رشته‌ای است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه در نمایشگاه فناوری نانو شرکت کردم و در مقایسه با اولین باری که از نمایشگاه فناوری نانو بازدید کردم این دوره را بیشتر ترجیح می‌دهم زیرا به نظر تخصصی‌تر شده و ابزارهای صنعتی تولید شده در معرض نمایش هستند. می‌دانیم که اگر علم ثروت‌زا نباشد زائل خواهد شد بنابراین زمان تئوری‌سازی و کسب رتبه‌های علمی و تولید مقاله در زمینه‌ی علوم نانویی به پایان رسیده است و باید وارد مرحله‌ی عملی و تولید دستاوردهای علمی نانو باشیم و ازعلم درآمدزایی کنیم.»
تور فناوری نانو که در دو قالب انفرادی و گروهی از دانشگاه‌های سراسر کشور پذیرش می‌کند؛ ابتدا دستاوردهای ستاد فناوری نانو و اقدامات این مجموعه برای رونق تجاری علوم نانویی در بین صنعتگران، به بازدید کنندگان معرفی شده و بعد در یک بازدید یک‌ساعته اقدامات غرفه‌های حمایتی ستاد فناوری نانو، کارگزارن و تولید کنندگان محصولات نانویی به بازدید کنندگان اطلاع‌رسانی می‌شود. میزان بازدید کنندگان اولین روز نمایشگاه دهمین دوره ۷۰۰ نفر بوده است و انتظار می‌رود که تا پایان چهار روز نمایشگاه بالغ بر ۲ هزار نفر از طریق تور فناوری نانو با توانمندی‌های ارائه شده در این نمایشگاه آشنا شوند.
مطهره نفر دانشجوی کارشناسی اختر فیزیک که به‌صورت انفرادی از تور فناوری نانو استفاده کرده بود، در مورد آن می گوید: «برای دومین بار است که از نمایشگاه فناوری نانو بازدید می‌کنم و در دور گذشته از تور استفاده نکرده بودم، برای همین به نظر اطلاعاتی که دریافت کردم رضایت نداشتم و برای کسب اطلاعات بیشتر در این دوره از تور استفاده کردم. نمایشگاه محلی برای آموزش و برقراری ارتباط با فعالان عرصه نانو فناوری است.»