برگزیدگان جشنواره برترین شرکتهای فناوری نانو معرفی شدند

جشنواره برترین‌های فناوری نانو، شرکت‌هایی که فعالیت قابل توجهی در عرصه‌ی تولید، فروش و صادرات محصولات با فناوری نانو را دارند ارزیابی و رتبه بندی می‌کند. با توجه به رصد بازار محصولات نانویی شرکت‌های فعال در این زمینه در سال ۹۵ توانستند بازاری با حجم ۷ هزار میلیارد ریال را به خود اختصاص دهند که از این مقدار بیش از ۱۲۰۰ میلیارد ریال معادل ۳۵ میلیون دلار به بیش از ۲۰ کشور جهان صادرات داشته اند.

بر این اساس ۸۰ شرکت در جشنواره برترین‌های شرکت‌های فناوری نانو و مراکز رشد کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند که ۱۵ شرکت در ۵ بخش شرکت‌های فناور، شرکت‌های صنعتی، شرکت‌های صادر کننده، مراکز رشد برتر و مراکز رشد جوان برتر تقدیر شد.
تقدیر از برگزیدگان جشنواره برترین‌های شرکت‌های فناوری نانو با حضور حجت الاسلام احمد مازنی و محمد مهدی زاهدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام شد.
دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه فناوری نانو گفت: «فناوری نانو یک فناوری کلیدی است که تاثیر شگرفی در اقتصاد مقاومتی دارد و پیام ما به صنعتگران این است که اگر به علوم نانویی توجه نکنند در آینده ای نزدیک بازار خود را از دست می‌دهند. رکن اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است.»
دکتر محمد مهدی زاهدی رییس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: «باید از حوزه علم به سمت بازارسازی و بازاریابی حرکت کنیم و در حال حاضر تولید محصولات با فناوری متوسط به بالا از کل محصولات صنعتی ۳۹ درصد است که دولت را در برنامه ششم توسعه مکلف کردیم در سال ۱۴۰۰ این میزان را به ۵۰ درصد رساند. نانو می‌تواند جایگاه کشور را در مقاله در مقوله صادرات محصولات های-تک بالا برد، بنابراین رویکرد باید حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.»
بر این اساس شرکت‌های برگزیده در بخش شرکت‌های فناور شامل رتبه اول شرکت پارسا پلیمر شریف و رتبه دوم اکسیر نانو سینا و رتبه سوم آرتاش کامپوزیت بود و در بخش شرکت‌های صنعتی از شرکتهای فراپیشتاز هونام، گرانیت بهسرام و صنایع الکترواپتیک صا ایران (صاپا) و در بخش شرکت‌های صادرکننده از ۵ شرکت فناوران نانو مقیاس، پردیس شیمی باختر، پوشاک نانو مهیار، فرش فرهی(نساجی فرخ سپهر کاشان) و گروه صنعتی شیشه کاوه تقدیر شد و در بخش مراکز رشد برتر از رتبه اول به مراکز رشد واحدهای فناور شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و رتبه دوم مرکز رشد واحدهای علمی و فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و رتبه سوم به مرکز رشد فناوری پلیمر اختصاص داشت و در نهایت بخش مراکز رشد جوان برتر از مرکز رشد علم و فناوری خلیج فارس تقدیر شد.