محصولات دارویی اکسیر نانو سینا توان مقابله با سلولهای سرطانی را دارد؟

با راه‌اندازی خط تولید سالانه ۵۰۰ هزار ویال در پارک علم و فناوری پردیس، شرکت دانش بنیان اکسیرنانوسینا از این پس می‌تواند در حدود ۱۰ هزار ویال در سال نانو داروی ضد سرطان سینادوکسوروبسبین تولید کند. دوکسوروبسبین در فرم غیرنانویی یکی از داروهای پراستفاده برای بسیاری از انواع سرطان، عوارض جانبی متعدد دارد ولی در فرم نانویی با عوارض کمتری همراه است.

دکتر محمودرضا جعفری موسس و عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به صادرات نانوداروهای تولید شده به کشورهای منطقه گفت: «تاکنون داروی ضدسرطان دوکسورسوبین که محصول شرکتی امریکایی است به سختی و با هزینه بالا در کشور به فروش می‌رسید؛ شرکت اکسیر نانوسینا در تلاش است تا علاوه بر مشارکت در پیشرفت صنایع درمانی و بهداشت، در جهت برند سازی صنعت نانو داروهای ایرانی در سطح جهانی اقدام کند. همچنین این شرکت تاکنون توانسته ۳۰۰ هزار یورو به کشور سوریه صادرات داشته باشد.»
همچنین دکتر مهناز قمی، مدیرعامل شرکت اکسیرنانوسینا با اشاره به تولید داروی ضدسرطان نانولیپوزومی دوکسوروبیسین هیدروکلراید برای نخستین بار در خاورمیانه به صورت تزریقی با نام تجاری سینادوکسوزوم گفت: «این دارو با اندازه ذرات نانویی عوارض کمتری به همراه داشته و به خوبی نشان داده شده است که این دارو نسبت به داروی مشابه اثربخشی بهتر و عوارض کمتری دارد. همچنین با راه اندازی خط تولید نیمه صنعتی FAB جهت تولید نانوداروها در پارک علم و فناوری پردیس هم امکان تولید و هم تحقیق و پژوهش (R&D) با قیمت تمام شده کمتر برای شرکت‌های نانویی وجود خواهد داشت. از این خط برای تولید سالانه ۱۲ هزار ویال نانو داروی ضد سرطان تزریقی سینادوکسوزوم استفاده می‌شود.»
شایان ذکر است این مرکز در شهریورماه ۱۳۹۶ با حضور دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید. دکتر قمی، ارزش راه اندازی سایت تولید داروهای ضدسرطانی نانویی تزریقی را بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال دانست که شرکت اکسیرنانوسینا در نظر دارد از این مرکز برای تولید ۴ داروی ضدسرطان لیپوزوم تزریقی مبتنی بر فناوری استفاده کند.
علاقمندان در دهمین نمایشگاه فناوری نانو می‌توانند آخرین دستاوردها و محصولات این شرکت را در روزهای ۱۴ لغایت ۱۷ مهرماه ۱۳۹۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران غرفه ۴۴ بازدید کنند.