فیلتر سرنگی نانویی، طرح موفق تجاری سازی شده از دل نانومچ

فیلتر سرنگی یکی از طرح‌های دوره‌ی‌ سوم نانومچ است که با حضور در این برنامه و جذب سرمای‌گذار موفق به ورود به بازار شد. این فیلتر که برای نمونه‌برداری از مایعات با حجم کم استفاده می شود، هنگام مکش محلول، میکروب های موجود در محلول را با کارایی بالایی جداسازی می کند. عمر و کیفیت جداسازی این محصول نانویی ایرانی از نمونه‌های مشابه بالاتر است و هم‌اکنون با جذب سرمایه گذار، مسیر تجاری سازی را با موفقیت طی کرده است.

به‌منظور برداشت مقادیر اندک از مایعات در آزمایشگاه‌ها از سرنگ استفاده می‌شود. اما اگر هدف، جداسازی یا فیلتر میکروب و آلاینده‌ها از مایع موردنظر باشد، از سرنگ‌های مخصوصی استفاده می‌شود که به یک فیلتر متصل‌اند و به فیلترهای سرنگی مشهورند. مشکل اصلی استفاده از این سرنگ‌ها این است که عمل جداسازی را به‌خوبی انجام نمی‌دهند، ضمن اینکه پس از مدت‌زمان اندکی کارایی خود را از دست داده و منافذ فیلتر مسدود می‌شود. سالانه حجم گسترده‌ای از این‌گونه فیلتر ها با کیفیت نسبتاً پایین وارد بازار مصرف ایران می‌شوند. هم‌اکنون محققان شرکت نانوغشا گستر پارسیان موفق شده‌اند ضمن مرتفع کردن مشکلات فیلترهای سرنگی رایج، دانش ساخت فیلترهای نانویی با کیفیت و کارایی بالاتر را بومی‌سازی کرده و این محصول پرکاربرد را در کشور تولید و به بازار داخل عرضه نمایند.
فیلترهای سرنگی نانویی یک‌بارمصرف بوده و از دو بخش اصلی ساخته‌شده‌اند. غشاء نقش فیلتر کردن ذرات را بر عهده دارد و به‌عنوان نگه‌دارنده‌ی غشاء به کار می‌رود و قابلیت اتصال به سرنگ را فراهم می‌کند. محلول داخل سرنگ پس از عبور از فیلتر سرنگی عاری از هرگونه باکتری و ذرات ناخواسته می‌شود.
غشای مورد استفاده در این فیلترها از الیاف الکتروریسی با تخلخلی در حدود ۸۵ درصد شده ساخته می‌شود. استفاده از الیاف تودرتو و متراکم الکتروریسی شده موجب می‌شود تا شانس به دام افتادن ذرات ناخواسته به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد. این الیاف قادرند ذرات با ابعاد بالاتر از ۲۰۰ نانومتر را به دام انداخته و به آن‌ها اجازه‌ی عبور ندهند. همچنین استحکام بالای این الیاف، عمر و دفعات استفاده از آن‌ها را نیز افزایش داده است.
شرکت نانوغشا گستر پارسیان از سال ۱۳۸۲ در زمینه‌ی ساخت سیستم‌های الکتروریسی و تولید انواع نانوالیاف در ایران فعال بوده و از تیم فنی قوی که در زمینه‌ی سیستم‌های تولید نانوالیاف برخوردار است. این شرکت با همکاری نخبگان فارغ‌التحصیل در زمینه‌ی شیمی، پلیمر، نانوشیمی و فیزیک پلاسما تشکیل شده است. ایده‌ی تولید فیلترهای سرنگی به کمک نانوالیاف توسط اعضای این شرکت هم‌اکنون به عمل تبدیل شده است. کلیه‌ی مراحل تولید غشا و اصلاح آن، تولید نگه‌دارنده‌ی غشا و سیستم بندی آن توسط اعضای این شرکت به اجرا در آمده است. این طرح طی حضور در نانومچ علاوه بر امکان توسعه‌ی فنی، موفق به دستیابی به ساخت قالب‌های مورد استفاده برای ساخت این نوع‌ فیلترهای سرنگی و جذب سرمایه‌گذار برای توسعه محصول شد.