آغاز اعطای گواهی نانومقیاس برای محصولات نانویی وارداتی

واحدارزیابی محصولات نانو با هدف افزایش شفافیت در ارائه‌ی محصولات نانویی به بازار، شروع به ارزیابی محصولات وارداتی نانویی کرده که طی آن گواهی نانومقیاس به این محصولات اعطا می‌شود.

غضنفری، کارشناس واحد ارزیابی ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو ضمن بیان ضرورت ارزیابی محصولات وارداتی افزود: «ما پس‌ازاینکه کار اعطای گواهی نانومقیاس به محصولات داخلی را طی ده سال انجام دادیم متوجه شدیم که حجم محصولات موجود در بازار حدوداً ده برابر محصولاتی است که به آن‌ها گواهی‌نامه اعطا شده است. با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که بخش اعظمی از محصولات نانویی موجود در بازار، محصولات وارداتی است که از کشورهای شرق آسیا و کشورهای اروپایی وارد کشور می‌شوند. »
وی با اشاره به این مطلب که ممکن است بسیاری از این محصولات وارداتی نانویی نباشند، افزود: «به‌منظور شفاف‌سازی بازار نانو در کشور تصمیم بر این شد که از این به بعد به محصولات وارداتی هم گواهی نانومقیاس اعطا شود. از این رو، از ابتدای امسال فرایند شناسایی و مکاتبه با شرکت‌های واردکننده‌ی محصولات نانویی آغاز شد و هم‌اکنون هم این فرایند در حال جریان است.»
وی ادامه داد: «تاکنون یکی از شرکت‌های واردکننده با نام اکسیر شرق مشهد با محصول زایکوسیل در تاریخ ۱۲ مهرماه ۹۶ موفق به کسب گواهی نانومقیاس از ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو شده است. این محصول یک مایع آب‌گریزکننده است که برای انواع سطوح سیمانی، آجری، بتنی و سنگی به کار گرفته می‌گردد. این محصول توسط شرکت زایدکس (zydex) از کشور هندوستان تولید می‌شود.»
سایر شرکت‌هایی که قصد دریافت تأییدیه نانومقیاس برای محصول وارداتی خود دارند، می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران به نشانی www.nanoproduct.ir اطلاعات محصول را در صفحه‌ی پذیرش ثبت کرده و منتظر تماس کارشناس ستاد باشند.
شایان‌ذکر است گواهی نانومقیاس این محصول وارداتی در اولین روز نمایشگاه به این شرکت اعطا شد و هم‌اکنون در دهمین نمایشگاه فناوری نانو حضور دارد و سایر شرکت‌ها نیز می‌توانند پس از دریافت تأییدیه در نمایشگاه سال آینده حضور پیدا کنند.