ارائه ۴۵ محصول نانویی برای خانه‌های ایرانیان

در دهمین جشنواره فناوری ‌نانو ۴۵ محصول نانویی صنعت ساختمان دارای تاییدیه نانومقیاس و دیگر تاییدیه‌ها و گواهی‌نامه‌های مرتبط با این صنعت در غرفه‌ای با عنوان خانه نانویی واقع در طبقه اول سالن خلیج ‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران ۱۴ تا ۱۷ مهرماه ۱۳۹۶ عرضه شده است.

فناوری نانو موجب بهبود خواصی نظیر دوام، مقاومت، طراحی‌نما و طراحی داخلی در صنعت ساخت‌و‌ساز می‌شود که این امر بسیار قابل توجه بوده و استفاده از نانو در صنعت ساختمان را توجیه می‌کند. از این رو، با هدف نمایش کاربرد فناوری ‌نانو در صنعت ساختمان در غرفه خانه نانویی محصولات نانویی ساختمانی در حوزه‌های بتن و سیمان، کاشی و سرامیک، سنگ، رنگ و رزین، لوله و اتصالات، پروفیل درب و پنجره، نانوپوشش‌های تزئینی و سخت، کفپوش‌ها و همچنین محصولات نساجی مرتبط با بخش ساختمان ارائه شده‌ است.
شایان ذکر است، برخی از این محصولات مانند شیشه کنترل کننده انرژی (تولیدی گروه صنعتی کاوه)، چسب مگا استون (تولیدی شرکت رنگ و رزین الوان)، کاشی گرانیتی ضد لک (شرکت گرانیت بهسرام) به کشورهای خارجی صادر می‌شوند. این محصولات توسط ۳۰ شرکت صنعتی بزرگ و متوسط، تولید می‌شوند و دارای تاییدیه نانومقیاس از ستاد فناوری نانو بوده و گواهینامه و استانداردهای سازمان‌های مرتبط را اخذ نموده‌اند.

معرفی کوتاهی از برخی محصولات که در خانه‌نانویی دهمین جشنواره فناوری‌ نانو ارائه شده‌اند، در زیر آمده است:
گروه صنعتی وحید
لوله و اتصالات فاضلابی بی صدا؛ تولیدکننده لوله‌های عایق صوتی
گروه صنعتی شیشه کاوه
شیشه کنترل کننده انرژی (LOW-E): شیشه کنترل‌کننده انتقال حرارت حاوی نانولایه‌های فلزی و سرامیکی.
رنگ و رزین الوان
نانوسیل پایه آب الوان؛ با هدف پوشش آب‌گریز برای آغشته‌سازی و استفاده به عنوان درزبند
شاهین سازه فجر (ماژول)
نانوکامپوزیت پروفیل‌های درب و پنجره UPVC؛ با ویژگی ماندگاری بالا، کارایی و فرم‌پذیری آسان، انبساط حرارتی پایین، جلوگیری از هدر رفت انرژی و غیر قابل اشتعال بودن
تولیدی گلفام اصفهان
پارچه ملحفه آنتی باکتریال؛ با ویژگی آنتی‌باکتریال برای منسوجات بهداشتی

نساجی فرش فرهی
فرش ماشینی آنتی باکتریال؛ با هدف جلوگیری از بو گرفتن فرش در اثر تماس عرق بدن با سطح آن در مراکز پر رفت و آمد مانند مساجد و نواحی مسکونی
بهدیس سامان امین
بتن سبک سازه‌ای؛ با هدف استفاده در بتن سبک سازه‌ای در ساختمان‌سازی و ایجاد مقاومت بیشتر در برابر زلزله
بسپارسازان ایرانیان
کفپوش‌های اپوکسی هوشمند؛ با هدف افزایش مقاومت به سایش و سختی کفپوش‌های رایج
دیگر شرکتها، عبارتند از نانوپیشتاز پارس تولید کننده کاشی و سرامیک آنتی باکتریال همراه خمیر درزبندی، توسعه سلامت سینا تولیدکننده رنگ ضدامواج الکترومغناطیس، رنگ ترک پورقاضیان، پیشگام پلاست اهواز و پلیمر یاس گلپایگان، مهندسی سطح سوین و یار نیکان صالح تولید کننده پوشش DLC، CrN، TiSiN، TiAlN، TiAlN، TiCN، TiN به رنگ‌های طلایی، رزگلد و غیره؛ چینی مرجان و چینی تقدیس، شرکت اورانوس رنگ آنتی باکتریال، ظروف پلاستیکی شرکت لیمون، کفپوش بتنی شرکت آپتوس بتن ایران و پرده‌های ضد امواج است.