هیئت دولت تصویب کرد؛ سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق ۱۴۰۴

هیئت وزیران در جلسه امروز خود به ریاست حجت­ الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رییس­ جمهور، سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق ۱۴۰۴ را به تصویب رساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ، سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق ۱۴۰۴ به منظور ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های ذیربط برای اطمینان از گسترش و بکارگیری فناوری نانو در کشور و همچنین ایجاد بستر مورد نیاز برای صادرات محصولات نانو در راستای تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، به تصویب هیئت وزیران رسید.

ارتقای اثرگذاری فناوری نانو در بهبود کیفیت زندگی، دستیابی کشور به جایگاه پنجم جهان در تولید علم ‌نانو و جایگاه پانزدهم در ثبت اختراعات نانو در دفاتر معتبر جهانی، کسب سهم یک تا دو درصدی از بازار جهانی فناوری نانو و ایجاد جایگاه شغلی برای ۸۰ هزار نفر، از اهداف تصویب سند یاد شده هستند.

همچنین به منظور گسترش کاربرد و ایجاد کشش بازار برای محصولات مبتنی بر فناوری نانو و با توجه به تأثیرات این فناوری در ارتقای کیفیت و ارزش افزوده محصولات، افزایش عمر تجهیزات و ماشین­ آلات، افزایش راندمان تولید و صرفه­ جویی و کاهش هزینه­ ها و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی، مقرر شد دستگاه­ های اجرایی بررسی و تایید محصولات فناوری نانو ساخت داخل با فناوری بومی و خرید هدفمند این محصولات را در اولویت قرار دهند.

بر این اساس، هیئت وزیران برای هریک از وزارتخانه­ های نیرو، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نفت، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه، سازمان ملی استاندارد و گمرک جمهوری اسلامی ایران تکالیفی را در جهت خرید محصولات نانو ساخت داخل با فناوری‌ بومی برای گسترش کاربرد فناوری نانو در صنایع مرتبط تعیین کرد.

جزئیات محتوای سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق ۱۴۰۴ متعاقباً از طریق سایت ستاد فناوری نانو به نشانی www.nano.ir اطلاع رسانی خواهد شد.