همکاری صنعت و دانشگاه برای تولید نقاط کربنی

شرکت کانادایی سینت جین کربن (Saint Jean Carbon) اطلاعات تازه‌ای از پروژه مشترک خود با دانشگاه وسترن اونتاریو منتشر کرده است. در این پروژه، طرفین به دنبال تولید نقاط کربنی برای استفاده در پیل‌های خورشیدی هستند. مالکیت معنوی دستاورد نیز به صورت ۵۰/۵۰ در اختیار هر دو طرف خواهد بود.

سینت جین کربن (Saint Jean Carbon) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه انرژی سبز و ذخیره‌سازی سبز انرژی بوده که به دنبال استفاده از مواد کربنی در این فناوری است. سینت جین اخیراً اطلاعات جدیدی درباره پروژه نقاط کربنی خود منتشرکرده است؛ پروژه‌ای که از اواخر سال ۲۰۱۶ با دانشگاه وسترن اونتاریو آغاز کرده است. سینت جین پروژه‌های مختلفی در حوزه نقاط کربنی، با هدف استفاده از آن‌ها در تولید انرژی از طریق پیل های خورشیدی انجام داده است. یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که استفاده از نقاط کربنی می‌تواند کارایی انرژی را در پیل‌های خورشیدی افزایش دهد.

جین ژانگ از محققان دانشگاه وسترن می‌گوید: «نانوساختارهای هیبریدی می‌توانند کارایی پیل‌های خورشیدی را بهبود دهند؛ چرا که خواص الکترونیکی این پیل‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.»
پاو اگیلوی، مدیرعامل شرکت سینت‌جین، می‌گوید: «یکی از راهبردهای اصلی ما، تولید مواد برای استفاده در فناوری‌های انرژی پاک است. پروژه نقاط کربنی به ما کمک می‌کند تا رؤیای تولید انرژی سبز با کارایی بالا را پیاده‌سازی کنیم. ما مشتاقیم که این سامانه‌ هیبریدی را آزمایش کرده و چگونگی استفاده از آن در صنعت الکترونیک را دریابیم.»
منافع این پروژه که به صورت مشترک میان سینت‌جین و دانشگاه وسترن انجام می‌شود، در صورت موفقیت، میان دو شرکت تقسیم خواهد شد و مالکیت فکری آن ۵۰/۵۰ در اختیار طرفین قرار خواهد گرفت. این پروژه دو ساله، با حمایت مالی ۱۰۰ هزار دلاری NSERC انجام می‌شود و شرکت سینت‌جین نیز سالانه مبلغ مشخص و از پیش تعیین شده‌ای را در این پروژه هزینه می‌کند.
یافته‌های اخیر این گروه به صورت گزارشی به چاپ رسیده و در آن نتایج مشخصه‌یابی نقاط کربنی تولید شده درج شده است، به‌طوری که تصاویر TEM، SEM و نشر فتولومینسانس این نقاط در این گزارش آمده است.
شرکت کانادایی سینت‌جین در ایالت کبک کانادا قرار دارد و به‌صورت ویژه در بخش انرژی فعالیت می‌کند.