حمایت مالی برای انجام آزمون بالینی نانوداروی ضدسرطان

شرکت فانین اینوویشن استودیو (Fannin Innovation Studio) موفق به دریافت حمایت مالی از مؤسسه ملی سلامت شده‌است تا آزمون‌های ایمنی و عملکردی را روی نانوداروی ضدسرطان خود انجام دهد.

rHDL Therapeutics یکی از پروژه‌های فانین اینوویشن استودیو (Fannin Innovation Studio) است؛ شرکتی که در هوستن و در حوزه علوم زیستی فعالیت می‌کند. یکی از رسالت‌های این شرکت، تجاری‌سازی فناوری‌های مربوط به پزشکی است. همچنین فانین روی شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها نیز سرمایه‌گذاری می‌کند.
اخیراً مؤسسه ملی سلامت و مرکز ملی علوم انتقالی پیشرفته حمایت مالی ۳۲۴۵۹۳ دلاری برای پروژه rHDL این شرکت اختصاص داده است. این پروژه در واقع پلتفورم فناوری مربوط به رهاسازی siRNA به‌منظور درمان سرطان است.
rHDL پروژه‌ای در حوزه نانوزیست‌فناوری بوده که قرار است برای درمان سرطان و بیماری‌های کبدی استفاده شود. این پروژه با همکاری دانشگاه تگزاس انجام می‌شود و این حمایت مالی برای ارزیابی بررسی عوامل ایمنی و داروشناسی این فناوری هزینه خواهد شد. این فناوری در واقع نوعی نانوذرات است که برای رهاسازی در سایت هدف فرمولاسیون شده‌است.
ذرات rHDL در این پروژه به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که اجزای مشابه با لیپوپورتئین دانسیته بالا (HDLs) طبیعی دارد. این لیپوپروتئین در واقع یک حامل کلسترول به کبد است که موجب دفع آن از بدن می‌شود. در این پروژه این حامل به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده که قادر به حمل دارو و ترکیبات مورد نظر همچون اسیدهای نوکلئیک درمانی به جای کلسترول است. از آنجایی که این لیپوپروتئین زیست‌سازگار است، می‌تواند گزینه مناسبی برای حمل دارو و رهاسازی آن باشد و البته از ایمنی بالایی نیز برخوردار است.
میشله هو از محققان این پروژه می‌گوید: «ما از توسعه این فناوری برای رهاسازی دارو بسیار خرسند هستیم؛ پروژه‌ای که به سوی تجاری‌سازی در حال حرکت است. ما قصد داریم که ابزاری مناسب برای درمان سرطان ارائه کنیم که این حمایت مالی ما را در این مسیر یاری خواهد کرد. ما می‌توانیم با استفاده از این حمایت مالی، آزمون‌های پیش‌بالینی مربوط به این فناوری را به‌منظور ارزیابی ایمنی و کارایی آن روی مدل‌های حیوانی انجام دهیم.»