تأسیس کارخانه تولید تراشه با فناوری ۳ نانومتری در تایوان

شرکت تایوانی TSMC که قرار بود کارخانه تولید تراشه ۳ نانومتری خود را در آمریکا راه‌اندازی کند، تصمیم دارد این کارخانه را در تایوان بنا کند. فقدان زیرساخت مناسب در تایوان، دلیل اولیه برای راه‌اندازی کارخانه در آمریکا بود.

شرکت تایوان سمیکانداکتور منیوفاکچر (TSMC) یکی از بزرگترین تولید کنندگان تراشه در جهان است. این شرکت اخیراً تایوان را برای ایجاد کارخانه تولید تراشه ۳ نانومتری خود انتخاب کرده است. این در حالی است که قرار بود این کارخانه در آمریکا بنا شود.
بزرگترین دغدغه مسئولان این شرکت، تأمین مسئله انرژی و آب است که باید برای ایجاد این کارخانه مورد نظر قرار گیرد. نگرانی اصلی سرمایه‌گذاران، ناپایداری منابع آب و الکتریسیته در تایوان است که برای ساخت چنین کارخانه‌ای که از نظر فنی نیاز به زیرساخت‌های بسیار قوی دارد، ضروری است. بنابراین تصمیم برآن بود که این کارخانه در آمریکا ایجاد شود. اما اخیراً نظر مسئولان این شرکت تغییر کرده و قرار است که این کارخانه در تایوان و در پارک علم تینان بنا شود.
در ابتدا موریس چنگ، مؤسس این شرکت، اعلام کرده بود که تصمیم‌گیری در این باره در نیمه اول سال ۲۰۱۸ انجام خواهد شد، اما شایعه‌های زیادی درباره این موضوع شکل گرفته بود؛ شایعه‌هایی که در مورد این کارخانه و فناوری ۳ نانومتری به شدت زیاد شده بود. از این رو، مسئولان این شرکت تصمیم گرفتند که زودتر از موعد اعلام کنند که این کارخانه در تایوان تأسیس خواهد شد.
لازم به ذکر است که اوایل سال جاری میلادی، گروه فاکسون تکنولژی که یکی از تأمین کنندگان اصلی قطعات الکترونیکی شرکت اپل است، اعلام کرده بود که این کارخانه در آمریکا تأسیس خواهد شد؛ دلیل این امر وجود نگرانی‌هایی درباره تأمین زیرساخت‌های لازم برای این کارخانه است.