کاهش قیمت تولید گرافن برای رقابت‌پذیرتر کردن آن

شرکت کانادایی نانواکسپلور با راه‌اندازی کارخانه جدید خود قصد دارد تا ظرفیت تولید گرافن را به ۱۰ هزار تن در سال و قیمت آن را به ۱۰ دلار در هر کیلو برساند. با این کار گرافن می‌تواند به‌عنوان جایگزین کربن بلک در صنعت استفاده شود.

شرکت نانواکسپلور (Group NanoXplore) یکی از شرکت‌هایی است که به دنبال تجاری‌سازی گرافن و وارد کردن آن به محصولات است. نانواکسپلور اخیراً اعلام کرده که موفق به کاهش قیمت گرافن به ۱۰ دلار در هر کیلو شده‌است.
سروش نوروزپور، مدیرعامل شرکت نانواکسپلور، می‌گوید که برای تجاری‌سازی گرافن یا باید محصولات و کاربردهای جدیدی برای این ماده ارائه کرد یا این که گرافن جایگزین محصولات رایج شود. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی وجود دارند که این راهبردها را دنبال می‌کنند. نانواکسپلور یکی از شرکت‌هایی است که محصولات رایج را هدف قرار داده است. این شرکت به دنبال کاهش قیمت گرافن است تا از آن به‌عنوان رقیبی برای کربن بلک استفاده کند.
براساس گزارش مارکت‌ اند مارکت، بازار جهانی کربن بلک ۱۱٫۲ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۵ بوده که پیش‌بینی‌ می‌شود با رشد ۴٫۶ درصدی به ۱۳٫۸ بیلیون دلار در سال ۲۰۲۱ برسد. ۷۰ درصد بازار کربن بلک در بخش ساخت تایر است که اصلی‌ترین وظیفه آن، کاهش میزان خستگی، افزایش مقاومت و بهبود عملکرد آن است. این‌ها در مجموع منجر به افزایش کارایی سوخت می‌شوند. ۲۰ درصد از کربن بلک در بخش لاستیک و پلاستیک استفاده می‌شود که موجب کاهش وزن و بهبود هدایت نیز می‌شود.
نانواکسپلور معتقد است که با کاهش قیمت گرافن می‌توان این ماده را جایگزین کربن بلک کرد. در حال حاضر قیمت کربن بلک با کمترین مرغوبیت در بازار بین ۱ تا ۲ دلار در هر کیلوگرم است که با ۳۰ درصد وزنی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ هر چند که در برخی کاربردها تا ۵۰ درصد وزنی نیز استفاده می‌شود. البته نوع مرغوب کربن بلک تا قیمت ۵۰ دلار در هر کیلوگرم است. این در حالی است که گرافن با ۱ تا ۵ درصد وزنی به ترکیب استفاده می‌شود که از این نظر نسبت به کربن بلک مزیت دارد. در حال حاضر قیمت گرافن بین ۵۰ تا ۲۰۰ دلار در هر کیلوگرم است، اما با کاهش قیمت به ۱۰ دلار، قیمت آن رقابت‌پذیر خواهد شد.
نانواکسپلور معتقد است که فرآیندی ساده و ارزان دارد که به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده است. درصورت استفاده از آن می‌توان به ‌شدت قیمت گرافن را کاهش داد. این شرکت در حال ساخت کارخانه‌ای با ظرفیت ۱۰ هزار تن در سال است که طی دو تا سه سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد بود.