ماکروسافت روی محاسبات کوانتومی در استرالیا سرمایه‌گذاری کرد

شرکت ماکروسافت به‌منظور تجاری‌سازی و پیاده‌سازی محاسبات کوانتومی اقدام به سرمایه‌گذاری در دانشگاه سیدنی استرالیا کرده است. این سرمایه‌گذاری برای تسریع خروج یافته‌های آزمایشگاهی و استفاده صنعتی و تجاری از این یافته‌هاست.

شرکت ماکروسافت گام‌های مؤثری در مسیر تجاری‌سازی سامانه‌های محاسبات کوانتومی برداشته است. در این مسیر ماکروسافت اقدام به سرمایه‌گذاری‌هایی کرده که به دانشگاه‌ها بودجه‌هایی اختصاص می‌دهد تا این بودجه‌ها صرف تأمین تجهیزات، آموزش نیروی انسانی و جذب افراد مستعد و متخصص شود و در نهایت از آن‌ها برای درک بهتر این فناوری استفاده شود.
در این راستا، ماکروسافت قرارداد همکاری مشترک با دانشگاه سیدنی امضاء کرده است تا همکاری دامنه‌دار و درازمدتی با این دانشگاه در بخش محاسبات کوانتومی انجام شود. این شرکت آزمایشگاه علم نانو کوانتومی را در دانشگاه سیدنی راه‌اندازی می‌کند.
این آزمایشگاه که به رهبری دیوید رلی روی پروژه‌های کوانتومی کار می‌کند، میزبان ۱۵۰ میلیون دلار حمایت مالی ماکروسافت است تا با همکاری مراکز دیگر نظیر دانشگاه صنعتی دلفت، دانشگاه پوردو و دانشگاه کپنهاک روی توسعه فناوری محاسبات کوانتومی کار کند.
انتظار می‌رود که این سرمایه‌گذاری ماکروسافت منجر به جذب نیروی انسانی جدیدی در دانشگاه سیدنی شده تا تیمی خلاق‌تر برای کار روی این فناوری شکل گیرد.
دوگلاس کارمن از گروه محاسبات کوانتومی ماکروسافت می‌گوید: «۴۰ سال پیش بود که انقلاب محاسباتی اتفاق افتاد و ماکروسافت کامپیوترهای شخصی را به واقعیت تبدیل کرد. اکنون این شرکت روی محاسبات کوانتومی تمرکز دارد. ما روی این حوزه سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده‌ایم. این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش آکادمیک بوده و با همکاری دانشگاه‌ها در حال تحقیق روی محاسبات کوانتومی هستیم تا هر چه سریع‌تر دستاوردهای آزمایشگاهی به محصول تبدیل شود.»
هدف نهایی این پروژه، خارج کردن یافته‌های محاسبات کوانتومی و استفاده از آن در دنیای واقعی است. این مرکز نشان داده است که فناوری‌هایی منشعب شده از کوانتوم می‌تواند در آینده نزدیک برای کارهایی نظیر شناسایی سرطان استفاده شود. محققان این پروژه پیش از این روی توسعه ماشینی با قابلیت یادگیری کار کرده‌اند.
این همکاری مشترک بعد از بازدید شرکت ماکروسافت از این آزمایشگاه صورت گرفت. پیش از این نیز سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش محاسبات کوانتومی در دانشگاه‌های استرالیا صورت گرفته بود.