ترکیب نانوالماس با تفلن برای تولید پوشش‌های صنعتی مقاوم

شرکت کاربودئون با ترکیب نانوالماس، نیکل و PTFE موفق به ارائه پوشش بسیار مقاومی شده که خواص جالب توجهی دارد. پتنت این فناوری در حال ثبت است.

کاربودئون (Carbodeon) در حوزه مواد نانوالماس تخصص دارد. این شرکت فنلاندی با شرکت‌های مختلفی از جمله شرکت‌های آلمانی در بخش پردازش سطح همکاری دارد. کاربودئون اخیراً روش الکترولس نیکل جدیدی را ارائه کرده است. علاوه‌بر این، روی ساخت کامپوزیت‌های نانوالماس و PTFE نیز دستاوردهایی به‌دست آورده است. این شرکت با افزودن نانوذرات الماس به پوشش PTFE و استفاده از نیکل موفق به افزایش مقاومت در برابر خستگی، خراش و چسبندگی شده‌است. کاربودئون پتنت مربوط به مواد نانوالماس را آماده کرده و در حال ثبت آن است.
نانوذرات الماس دارای ساختار کروی و در سیالی غوطه‌ور هستند. این ذرات دارای بار مثبت در سطح هستند که در فرآیند آبکاری، همانند دیگر ذرات دارای بار مثبت به سوی قطب ناهمنام به حرکت در می‌آیند.
پوشش به‌دست آمده با این روش، علاوه بر افزایش مقاومت در برابر خستگی و چسبندگی، دارای ضریب Taber Wear Index 30 درصد بهتر از پوشش‌های EN-PTFE است. این پوشش‌ها را می‌توان با عملیات حرارتی بهبود داد، به‌طوری که ضریب Taber Wear Index را به ۱۴ یا کمتر کاهش داد. ضریب اصطکاک سامانه‌های EN-PTFE موجود در مقایسه با قطعات فولادی، کمتر از ۰٫۲ است. این فرآیند عاری از کروم شش ظرفیت است؛ بنابراین کاملاً زیست‌سازگار است و مشکلات قانونی برای محیط زیست ندارد. مقادیر بسیار کم الماس موجب می‌شود بتوان به سادگی این فناوری را مورد استفاده قرار داد.
هدف نهایی از این فناوری، استفاده از آن در بخش‌های داخلی خودرو، بدنه و قالب‌های تزریق پلاستیک است. همچنین بخش‌هایی که روی یکدیگر حرکت می‌کنند و ساختارهای پیچیده نیز می‌توانند از این فناوری بهره‌مند شوند.
وسا میلیماکی از مدیران شرکت کاربودئون می‌گوید: «مشتریان نیازهای مختلفی دارند که با استفاده از فناوری‌های پوشش‌دهی فعلی نمی‌توان این نیازها را برآورده ساخت. ما از ترکیب سه ماده یعنی نیکل، نانوالماس و PTFE موفق به تولید پوشش‌هایی شدیم که مقاومت بالایی دارند و می‌توانند در عین کاهش اصطکاک، خواص PTFE را نیز داشته باشند.»