افزایش کارایی پیل خورشیدی با استفاده از فولرین

محققان اسپانیایی، آلمانی و چینی با همکاری یکدیگر موفق به ساخت پیل خورشیدی با استفاده از فولرین شدند که کارایی آن ۱۴ درصد بیشتر از پیل‌های رایج است.

یک تیم تحقیقات بین‌المللی به رهبری مؤسسه تحقیقاتی ایکرباسکو در اسپانیا موفق به تولید پیل خورشیدی مبتنی بر فولرین شده‌است. فولرین به ساختار توپی شکل از کربن گفته می‌شود که در آن ۶۰ اتم کربن به‌گونه‌ای کنار هم قرار گرفته‌اند که ساختاری شبیه به توپ فوتبال به‌وجود آمده است، از این رو به آن باکیبال نیز گفته می‌شود.
براساس اظهارات محققان این پروژه، این ماده آلی موجب می‌شود تا بتوان جهت اسپین الکترون را کنترل کرد که این موضوع منجر به افزایش کارایی پیل‌های خورشیدی شده و در نهایت جریان بیشتری را می‌توان با استفاده از این پیل‌ها ایجاد کرد.
لوئیس هوسو از محققان این پروژه می‌گوید که این دستگاه در واقع یک پیل فتوولتائیک ساده است که در آن از فولرین استفاده شده و روی الکترودهای مغناطیسی از جنس نیکل و کبالت قرار گرفته است.
هوسو می‌گوید: «اسپین‌های پیل‌های خورشیدی نرمال نامرتب هستند، اما به دلیل مغناطیسی شدن، ما در این پروژه توانستیم جریان بیشتری را ایجاد کنیم.»
این گروه با استفاده از الکترودهای مغناطیسی موفق به افزایش ۱۴ درصدی کارایی پیل خورشیدی شد. از مزیت‌های دیگر این فناوری می‌توان به امکان تولید جریان متناوب با این روش اشاره کرد. این فناوری می‌تواند هزینه ساخت پیل‌های خورشیدی را کاهش دهد و همچنین نیاز به وجود مبدل‌های تبدیل کننده جریان DC به AC را رفع کند.
هر چند این یافته‌ها دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود، اما برای تجاری‌سازی آن نیاز به تحقیقات بیشتری است.
این پروژه با هدایت مؤسسه ایکرباسکو و همکاری آکادمی علوم چین و مؤسسه ماکس پلانک در آلمان انجام شده‌است.