رونمایی از اکوسیستم مجازی فناوری نانو در حاشیه چاینانو ۲۰۱۷

در پنجمین میزگرد بین‌المللی فناوری نانو در چین در تاریخ ۲۵ اکتبر، از پلت‌فرم اکوسیستم مجازی فناوری نانو به‌صورت رسمی رونمایی شد. این پلتفرم در قالب یک سرمایه‌گذاری مشترک بین STATNANO و NANOPOLIS و توسط مهندسین ایرانی طراحی شده است.

امروزه نقش فناوری نانو به‌عنوان یک فناوری بین‌رشته‌ای در عرصه کسب‌وکار جهانی و توسعه اجتماعی و اقتصادی در حال پررنگ‌تر شدن است. تبادل دانش و اطلاعات و همچنین تعامل درون یک اکوسیستم جهانی نوآوری می‌تواند توسعه پایدار فناوری نانو و همچنین گسترش کاربردهای آن را تسهیل کند.
پنجمین میزگرد بین‌المللی فناوری نانو در ۲۵ اکتبر با تمرکز بر اکوسیستم مجازی و جهانی فناوری نانو در مرکز نمایشگاه سوژو، در پارک صنعتی سوژو در کشور چین برگزار شد. تمرکز این گردهمایی بر جنبه‌های مختلف یک اکوسیستم جهانی مجازی و همچنین بررسی نقش سیستم‌عامل‌ها و ابزارهای تبادل اطلاعات و فناوری بوده است که شرکت‌کنندگان در این جلسه به تبادل تجربیات ملی و بین‌المللی خود پرداختند.
موضوعات مورد توجه شامل موارد زیر بودند:
– تجارب و ایده‌هایی در خصوص توسعه‌ی اکوسیستم فناوری نانو در سطوح جهانی، منطقه‌ای و ملی.
– نقش بخش عمومی در توسعه اکوسیستم‌های فناوری نانو.
– ارزیابی و سنجش اثربخشی اکوسیستم نوآوری.
– تجارب و فرصت‌های مربوط به پیوستن و ادغام شبکه‌های مجازی در سطح بین‌المللی.
– چشم‌انداز آینده اکوسیستم‌های مجازی فناوری نانو.
دکتر سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو جمهوری اسلامی ایران، دکتر ژانگ، رئیس مرکز نانوپلیس چین و دکتر جرج سوریهادیس، استاد دانشگاه فنی مونیخ از سخنرانان کلیدی این گردهمایی بین‌المللی بودند.
در پایان از پلتفرم نانواکوسیستم (Nanoecosystem) به‌طور رسمی رونمایی شد. این پورتال طیف وسیعی از خدمات فناوری نانو را به فعالان این حوزه ارائه خواهد داد. پرتال نانواکوسیستم نمونه مشابهی از پورتال استت نانو (STATNANO) است. پورتال استت نانو با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شده و مأموریت اصلی آن نظارت بر وضعیت توسعه فناوری نانو بوده و سیاست‌ها و پیشرفت‌های مرتبط با این حوزه را رصد می‌کند.