تولید هولوگرامی که جعل آن غیرممکن است

یک شرکت از جمهوری چک اقدام به ساخت هولوگرامی کرده که نانوساختارهای موجود در آن، جعل را غیرممکن می‌کند. این هولوگرام با استفاده از لیتوگرافی الکترون و الگوریتم ویژه‌ای طراحی و ساخته شده‌است.

شرکت اپتاگلیو که در کشور جمهوری چک و در حوزه تولید هولوگرام فعالیت دارد، اخیراً هولوگرام مبتنی بر فناوری‌ نانو ساخته است که امکان جعل آن وجود ندارد.
در این هولوگرام‌های امنیتی، ساختارهایی قرار داده شده‌است که کاربر می‌تواند به سرعت نسخه اصل را شناسایی کند. این ساختارهای نوری به راحتی قابل کپی کردن نیست. این هولوگرام در نمایشگاه SDW 2017 Expo در لندن به نمایش گذاشته شد.
معمولاً برای اسناد یا محصولات اصیل از هولوگرام استفاده می‌شود. ویژگی‌های منحصر به فردی روی این هولوگرام وجود دارد که تشخیص آن را ساده‌تر می‌کند. حالا اگر فردی هولوگرامی مشابه هولوگرام اصلی طراحی کند، تشخیص دو هولوگرام اصل و تقلبی بسیار دشوار می‌شود و این جایی است که افراد جاعل از آن استفاده می‌کنند. برای این منظور شرکت‌های تولیدکننده هولوگرام به دنبال ایجاد ساختارهایی هستند که منحصر به فرد باشند و به سادگی شناسایی شوند.
شرکت اپتاگلیو از لیتوگرافی پرتو الکترونی با قدرت تفکیک بالا برای رسیدن به حد ۲٫۵ میلیون DPI استفاده کرده است. این شرکت با استفاده از این فناوری موفق به ایجاد شبکه‌های پراش با قدرت تفکیک بالا شده‌است.
برای تولید این ساختارها از الگوریتم نرم‌افزاری ویژه‌ای استفاده می‌شود که اگر کسی بخواهد هولوگرام را جعل کند، باید به دستگاه لیتوگرافی و الگوریتم نرم‌افزاری دسترسی داشته باشد. در غیر این صورت جعل هولوگرام امکان‌پذیر نیست.
این هولوگرام به‌گونه‌ای طراحی شده که با تغییر زاویه دید، تصویر موجود خیلی سریع تغییر می‌کند؛ بنابراین تفکیک میان تصاویر به سادگی قابل انجام است. در صورتی که در زاویه دقیق و از پیش تعیین شده‌ای به تصویر نگاه کنید، شکل خاصی دیده می‌شود.
در حال حاضر این شرکت روی فاز نهایی آزمون‌های خود روی این فناوی کار می‌کند و تا پایان سال جاری میلادی، این فناوری می‌تواند وارد بازار شود.