پلیمری که بدون ایجاد مقاومت، باکتری‌ها را از بین می‌برد

محققان سنگاپوری مرکز فناوری‌نانو مؤسسه آاستار موفق به ساخت پلیمری شدند که دارای خواص آنتی‌باکتریال است. این ماده روی سلول‌های انسانی تأثیر منفی ندارند، اما بدون ایجاد مقاومت در باکتری‌ها، آن‌ها را از بین می‌برند.

محققان مؤسسه آاستار موفق به ارائه پلیمر آنتی‌باکتریالی شدند که با استفاده از آن می‌توان میکروب‌های روی پوست را از بین برد. این ژل برای جراحی‌ها نیز قابل استفاده است.
بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها با تأثیرگذاری روی یکی از مسیرهای زیستی در میکروب‌ها نظیر شکستن نوعی پروتئین یا آنزیم، اقدام به از بین بردن آن می‌کند. این روش در دراز مدت منجر به مقاومت میکروب‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک می‌شود.
مواد آنتی‌باکتریال روی سیستم غشاء باکتری تأثیرگذاشته و آن را از بین می‌برند. از آنجایی که تأثیرگذاری روی خواص ساختاری غشاء اس، ایجاد مقاومت در برابر این ماده در باکتری غیرممکن یا بسیار دشوار است.
در این پروژه محققان مؤسسه آاستار با همکاری مرکز تحقیقات IBM پلیمر آنتی‌باکتریالی ساختند که می‌تواند در مدت ۲ دقیقه، ۱۰۰ درصد میکروب‌ها را از بین ببرد. این پلیمر به راحتی روی پوست قرار گرفته و بهتر از مواد رایج در بازار، میکروب‌ها را از بین می‌برد.
یانگ از محققان این پروژه می‌گوید: «پلیمرهایی که ما ساختیم، می‌تواند طیف وسیعی از میکروب‌ها را از بین ببرد. سرعت اثربخشی این پلیمرها بسیار بیشتر از هر نوع پپتید یا پلیمر آنتی‌باکتریالی است که تاکنون ساخته شده است. این پلیمر می‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده در جراحی‌ها باشد.»
در این پلیمر از دو بخش اصلی استفاده شده است که یک بخش دارای بار مثبت و دیگری بخش آبگریز است. بخش دارای بار مثبت با غشاء دارای بار منفی باکتری برهم کنش می‌دهد، در حالی که بخش آبگریز پلیمر وارد ساختار دولایه‌ای درون غشاء می‌شود. این ساختار در نهایت منجر به از بین رفتن غشاء سلول می‌شود. از آنجایی که سلول‌های پستانداران بار منفی کمتری نسبت به میکروب‌ها دارند، سلول‌های انسانی در برابر این ماده ایمن هستند.
این پلیمر در باکتری ایجاد مقاومت نمی‌کند و از نظر تجاری قیمت کمی دارد. نتایج مربوط به این فناوری در قالب مقاله‌ای با عنوان Highly potent antimicrobial polyionenes with rapid killing kinetics, skin biocompatibility and in vivo bactericidal activity در نشریه Biomaterials به چاپ رسیده است.