المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو مورد تائید بنیاد نخبگان قرار گرفت

به گزارش سایت باشگاه نانو، المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو پس از برگزاری هشت دوره موفق، به‌عنوان رویداد مورد تائید بنیاد ملی نخبگان پذیرفته شد.

بر این اساس، برگزیدگان المپیاد دانش‌آموزی نانو از دوره ششم به بعد می‌توانند از تسهیلات اعطایی بنیاد ملی نخبگان بهره‌مند شوند. بنیاد ملی نخبگان در آخرین اطلاعیه خود (کد ۷۴۹۵۳) ۹ رویداد مهم علمی کشور را که در حوزه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی برگزار می‌شود، در بسته‌ی حمایتی خود معرفی کرد که جشنواره بین‌المللی خوارزمی، جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، جشنواره بین‌المللی فارابی نیز از جمله این رویدادها هستند.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، برگزیدگان المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو علاوه بر دریافت لوح تقدیر، همانند برندگان بخش دانش‌آموزی جشنواره‌ی خوارزمی و طبق شیوه‌نامه‌ی بنیاد ملی نخبگان از امتیاز فعالیت‌های نخبگانی و جوایز نقدی نیز برخوردار خواهند گردید. بدین منظور، برگزیدگان مدال‌های طلا، نقره و برنز به ترتیب مشمول دریافت جوایز نقدی می‌شوند، و از منظر امتیاز فعالیت نخبگانی به ترتیب ۷۰، ۵۰ و ۲۰ امتیاز به آن‌ها اعطا خواهد شد.

برگزیدگان می‌توانند در زمان ثبت درخواست خود در سامانۀ اطلاعاتی بنیاد به نشانی www.soraya.bmn.ir))، حکم برگزیدگی خود را نیز بارگذاری کنند تا امتیاز آن برای ایشان مطابق مقررات تسهیلِ موردنظر، اعمال شود.

در این راستا، سید مجتبی قدمگاهی مدیر ترویج دانش‌آموزی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو عنوان کرد: «ابتکار برگزاری المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو متعلق به کشور ایران است که با اهدافی همچون شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی، کمک به پایدارسازی جریان تربیت نیروی انسانی در زمینه علوم و فناوری نانو و کمک به پیشتازی جمهوری اسلامی ایران در آموزش پایه نانوفناوری از سال ۱۳۸۹ تاکنون طی هشت دوره در سطح کشوری و در دو مرحله برگزار شده است. تعداد داوطلبان المپیاد نانو از اولین دوره (۱۲۰۰ دانش‌آموز) به میانگین حدوداً ۲۵ هزار نفر در دو سال گذشته رسیده است. از شروط بنیاد برای پذیرش در نظام ارزیابی نخبگان، برگزاری این رویداد توسط نهادی تخصصی و سابقه و توالی برگزاری آن بود که با تشکیل جلسات کارشناسی و ارائه مستندات کامل از طرف ستاد نانو، این مهم محقق شد.»
وی ادامه داد: « وزارت آموزش‌وپرورش همواره در بالاترین سطح از برگزاری این المپیاد حمایت کرده و اجرای آزمون این المپیاد با همکاری مدیران و مسئولین استانی این وزارتخانه اجرا شده است. از لحاظ گستره برگزاری نیز این رویداد همه‌ساله در سطح کشور و در تمام استان‌ها اطلاع‌رسانی و برگزار می‌شود. در دو دوره گذشته برگزاری المپیاد، حدوداً ۱۴۰ شهر از ۳۱ استان ایران میزبان دانش‌آموزان علاقه‌مند برای شرکت در این رقابت ملی بوده‌اند.»

وی به بخش دیگری از فعالیت‌های ستاد نانو برای حفظ و تقویت استعدادهای برگزیده المپیاد نانو اشاره کرد: «از سال ۱۳۹۴ با راه‌اندازی کانون برگزیدگان باشگاه نانو و تدوین سند چشم‌انداز برای توسعه توانمندی‌های برگزیدگان دوره‌های المپیاد، برنامه‌های متنوعی در حال اجراست که مطابق اهداف تعیین‌شده اعضای این کانون می‌بایست در سال‌های آینده در ردیف محققین و فناوران تراز اول کشور باشند و برای رسیدن به این اهداف نقشه راهی ترسیم شده است.»

قدمگاهی افزود: «کانون برگزیدگان باشگاه نانو می‌تواند یک الگو برای تشکیل هسته‌های نخبگی باشد و در این مسیر تجربیاتی کسب شده که می‌تواند قابل‌تعمیم به مجموعه‌های مشابه باشد.»

به گزارش سایت باشگاه نانو مرحله اول المپیاد نانو به‌صورت آزمون تئوری در حوزه‌های تائید شده برگزار می‌‌گردد که رتبه‌های برتر آن با حضور در یک اردوی دوهفته‌ای، آموزش‌های تخصصی و عملی مشخصی را فرا می‌گیرند. از جمله بخش‌های اصلی اردوی مرحله دوم المپیاد، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:
– برگزاری کارگاه‌های عملی سنتز و کاربرد نانومواد در آزمایشگاه؛
– برگزاری دوره شبیه‌سازی در فناوری نانو؛
– برگزاری بازدیدهای تخصصی و عمومی از مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان نانو؛
– آموزش‌های شیوه ارائه، گزارش کار و مقاله‌نویسی علمی؛
– برگزاری آزمون کتبی و شفاهی نهایی.

گفتنی است، مرحله نخست نهمین دوره المپیاد دانش‌آموزی نانو، هفتم اردیبهشت ۱۳۹۷ در سراسر کشور برگزار می‌گردد. فراخوان ثبت‌نام در المپیاد به‌زودی از طریق سایت باشگاه نانو اعلام خواهد شد. علاقه‌مندان به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با فعالیت‎های باشگاه دانش‌آموزی نانو می‌توانند به پایگاه اینترنتی باشگاه به نشانی www.nanoclub.ir مراجعه نمایند.