بازار استفاده از نانوذرات در علوم زیستی و سلامت چقدر است؟

براساس گزارشی که اخیراً منتشر شده بازار جهانی استفاده از نانوذرات در علوم زیستی تا سال ۲۰۱۹ به رقم ۷۹٫۷ میلیارد دلار خواهد رسید که سهم بخش سلامت ۲۲ درصد از این بازار است.

BCC Research اخیراً گزارشی در حوزه رهاسازی دارو با استفاده از نانوذرات و بازار این حوزه منتشر کرده است. براساس اطلاعات این گزارش، بازار جهانی نانوذرات در حوزه علوم زیستی، ۲۹٫۶ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۴ بوده که پیش بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۱۹ به ۷۹٫۸ میلیارد دلار برسد. نرخ رشد سالانه ترکیبات مربوط به بخش سلامت ۲۲ درصد است.
درآمد محصولات این حوزه با در نظر گرفتن محصولاتی که فاز آزمون بالینی را به اتمام رسانده‌اند و تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را به‌دست آورده‌اند، ۲۳ درصد رشد را در این بازه زمانی تجربه خواهد کرد.
درآمد تحقیقات زیست‌فناوری پایه نیز رو به رشد خواهد بود. نتیجه این تحقیقات افزوده شدن دامنه کاربرد نانوذرات است، به طوری که داروهای بیشتری را می‌توان با نانوذرات انتقال داد. فرمولاسیون و توسعه دارو رشد نسبتاً یکنواختی را تجربه می‌کند که این رقم ۲۰٫۷ درصد است. استفاده از نانوذرات در تصویربرداری تشخیصی نیز با نرخ ۲۰٫۱ درصد به رشد خود ادامه می‌دهد. ریشه این رشد در تقاضا برای نانوذرات به‌منظور استفاده در بخش تشخیص طبی است.
بر اساس این گزارش، هر چند در سال‌های ۲۰۰۸-۲۰۰۹ بحران مالی در جهان وجود داشته اما بازار جهانی نانوپزشکی در سال ۲۰۰۹ ارزش ۵۳ بیلیون دلاری را تجربه کرده است که این رقم با ۱۳٫۵ درصد رشد در سال ۲۰۱۴ به رقم ۱۰۰ بیلیون دلار رسیده است.
یکی از بزرگترین بخش‌های این بازار مربوط به محصولات ضدسرطان است که در سال ۲۰۰۹ بازار ۲۰ بیلیون دلاری داشته است.
در حال حاضر ۲۰۰ شرکت در بخش نانوپزشکی فعالیت دارند که سه چهارم آن‌ها استارت‌آپ و SMEs هستند. در طول یک دهه گذشته محصولات مبتنی بر فناوری‌ نانو وارد بازار شده‌ و خود را به لیست پرفروش‌ترین محصولات درمانی رسانده‌اند. اصلی‌ترین اثر را این فناوری روی سرطان، بیماری‌های عصبی، عفونی و قلبی گذاشته است.