گامی دیگر از IBM در مسیر تحقق کامپیوتر کوانتومی

شرکت IBM موفق به انجام پروژه در حوزه کامپیوتر کوانتومی شده که تا پیش از غیرممکن بوده است. این شرکت ۵۶ کیوبیت را روی کامپیوتر کلاسیک شبیه‌سازی کرده است. برای این کار، IBM از نوآوری در محاسبات استفاده کرده است.

در رقابت برای ساخت کامپیوتر کوانتومی، شرکت IBM موفق شد تا با دستاوردی تازه، گوگل را پشت سر بگذارد. این شرکت اخیرا کامپیوتر کوانتومی با ۵۶ کیوبیت را روی کامپیوتر کلاسیک شبیه‌سازی کرده است. این در حالی است که شبیه‌سازی بیش از ۴۹ کیوبیت روی کامپیوترهای کلاسیک غیرممکن بوده که دلیل این امر، محدودیت حافظه در این کامپیوترها است. تفاوت جدی میان کامپیوترهای کلاسیک و کوانتومی وجود دارد به این شکل که هر گاه یک کیوبیت در شبیه‌سازی‌های کامپیوتر کلاسیک اضافه می‌شود، میزان حافظه ضروری برای انجام کار به¬صورت نمایی افزایش می‌یابد.
این در حالی است که شرکت IBM موفق به شبیه‌سازی ۵۶ کیوبیت شده¬است که کاری شگفت‌انگیز محسوب می¬شود. شرکت IBM مقدار حافظه مورد نیاز برای شبیه‌سازی کامپیوتر کوانتومی را به شدت کاهش داده است به طوری که برای شبیه‌سازی ۴۵ کیوبیت که در سال جاری میلادی در موسسه فناوری زوریخ انجام شد، ۵۰۰ ترابایت حافظه لازم بود اما با این فناوری جدید شرکت IBM می‌توان این کار را با ۴٫۵ ترابایت انجام داد.
در کامپیوترهای رایج اطلاعات به‌صورت صفر و یک ذخیره می‌شوند در حالی که در کامپیوتر کوانتومی حالتی به نام برهم‌نهی وجود دارد. یک کره را فرض کنید که در حالت کلاسیک فقط قطب‌های آن به¬عنوان صفر و یک استفاده می‌شود اما در کامپیوتر کوانتومی هر نقطه روی کره را می‌توان مورد استفاده قرار داد.
در این پروژه، شرکت IBM به جای استفاده از عدد برای نشان دادن کیوبیت‌ها، از تنسورها استفاده کرد، تنسور در واقع یک مکعب با بیش از یک ردیف و ستون است. با این ترفند می‌توان اطلاعات بیشتری را فشرده‌سازی کرد.
شرکت IBM امیدوار است که با استفاده از این روش بتواند مسیرهای تازه‌ای برای کامپیوتر کوانتومی باز کند. با توسعه فناوری‌ کوانتومی، IBM وارد دوره‌ای شده¬است که از مزیت‌ کوانتومی بهره‌مند شود جایی که فرصت‌های زیادی برای کارآفرینان، مهندسان و دانشمندان وجود دارد. این شرکت قصد دارد تا از توان محاسبات کوانتومی برای حل مشکلات و مسائل پیچیده استفاده کند.