راهکاری برای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها

یک گروه تحقیقاتی از شرکت دای نیپون توریو (Dai Nippon Toryo)، دانشگاه کوماموتو و دانشگاه کیئو راهکاری برای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها ارائه کردند. در این روش نانوذرات نقره با طلا پوشش داده شده و در معرض تابش لیزر پالسی قرار می‌گیرند. این روش استفاده تجاری زیادی دارد.

نانوذرات نقره دارای خواص آنتی‌باکتریال قوی هستند، به‌طوری که می‌توان از آن‌ها برای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها استفاده کرد. این نانوذرات موجب بلوک شدن آنزیم‌ها و آسیب به غشای باکتری شده و شکل غشاء را تغییر می‌دهند. بنابراین، این نانوذرات را می‌توان برای مقابله با رشد باکتری‌ها و از بین بردن آن‌ها استفاده کرد.
یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه کوماموتو، دانشگاه کیئو و شرکت دای نیپون توریو در ژاپن نشان دادند که نانوذرات تمایل به تجمع دارند که این موضوع منجر به کاهش خواص آنتی‌باکتریال آن‌ها می‌شود.
محققان برای حل این مشکل نانوذرات را با طلا پوشش دادند، به‌طوری که شکل و خواص آن‌ها تغییری نمی‌کند.
تابش لیزر پالسی روی نانوذرات نقره حاوی پوشش طلا راهکاری برای حل این مشکل است. وقتی که نانوذرات در معرض تابش لیزر قرار می‌گیرند، مورفولوژی آن‌ها از حالت مثلثی به کروی تغییر شکل می‌دهد. دلیل این امر، ذوب شدن ذرات و تشکیل مجدد آن‌هاست. این گروه نشان دادند که نیمی از این نانوذرات پوشش‌دار قبل از تابش، مثلثی و نیم دیگر کروی هستند، اما زمانی که در معرض تابش قرار می‌گیرند ۹۴ درصد از آن‌ها کروی شکل می‌شوند. نسبت نقره به طلا قبل از تابش ۲۲ به ۱ است، در حالی که بعد از تابش این نسبت ۴٫۵ به ۱ خواهد بود. تشکیل لایه طلا به نقره اجازه می‌دهد که به  صورت یون در آید که این یون اثر آنتی‌باکتریال دارد.
این گروه نشان دادند که نانوذرات نقره که دارای پوشش طلا هستند، خواص آنتی‌باکتریال ملایمی دارند. اما زمانی که لیزر به آن‌ها تابیده شود، خواص آنتی‌باکتریال به شدت افزایش می‌یابد. این یافته‌ها به محققان کمک می‌کند تا فناوری جدیدی برای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی در باکتری‌ها ارائه کنند.
محققان این پروژه از این روش روی باکتری ایکولا استفاده کردند. نتایج نشان داد که نرخ زنده ‌ماندن در کلونی آن‌ها به صفر رسید.
نتایج این پروژه در نشریه Nanoscale به چاپ رسیده است.