نانوذراتی که گرمای خود را در بدن مدیریت می‌کنند!

محققان نانوذراتی ساخته‌اند که از آن‌ها می‌توان برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده کرد. این نانوذرات در بدن تا دمای ۴۵ درجه سانتیگراد گرم می‌شوند و بدون آسیب به سلول‌های سالم، سلول‌های سرطانی را می‌سوزانند.

پژوهشگران دانشگاه سری موفق به ساخت نانوذراتی شدند که با استفاده از گرما تنظیم می‌شوند. با این کار می‌توان از آن‌ها برای درمان سرطان استفاده کرد. این نانوذرات هوشمند درصورت گرم شدن به دمای بالایی رسیده و در نهایت برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شوند. این نانوذرات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پیش از آن که به حدی گرم شوند که به سلول‌های نرمال آسیب بزنند، سرد شوند.
براساس اطلاعات منتشر شده درباره این پروژه، این فناوری می‌تواند به زودی به عنوان ابزاری برای گرمادرمانی به‌منظور از بین بردن سرطان استفاده شود.
راوی سیلوا از محققان مؤسسه فناوری پیشرفته دانشگاه سری می‌گوید: «این فناوری می‌تواند شرایط حاکم بر روش‌های گرمادرمانی را تغییر دهد. اگر بتوان نانوذراتی داشت که بسیار داغ شوند، به‌طوری که سلول‌های سرطانی را از بین ببرند اما دمای آن‌ها آسیبی به سلول‌های سالم نرساند، آنگاه این روش برای درمان سرطان مناسب بوده و اثرات جانبی بسیار کمی به دنبال خواهد داشت.»
در حال حاضر گرمادرمانی برای درمان سرطان استفاده می‌شود، اما به سختی می‌توان بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم اقدام به درمان بیماران کرد. اگر بتوان دما را بین ۴۲ تا ۴۵ درجه سانتیگراد کنترل کرد، آنگاه بدون آسیب دیدن بافت سالم می‌توان سلول‌های سرطانی را تضعیف کرد و یا از بین برد.
این گروه تحقیقاتی با همکاری محققانی از چین نانوذراتی ساختند که می‌تواند تا دمای ۴۵ درجه گرم شود. این نانوذرات تحت شرایط میدان مغناطیسی می‌تواند دمای خود را روی ۴۴ درجه سانتیگراد تثبیت کند.
این نانوذرات در شرایط آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته و اثرات سمی بسیاری کمی از خود نشان داده است. این نانوذرات که ترکیبی از کرم، کبالت، روی و آهن است، زمانی که به دمای نزدیک ۴۵ درجه سانتیگراد می‌رسد، دیگر گرم نمی‌شود.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Novel Nanoparticles with Cr3+ Substituted Ferrite for Self-Regulating Temperature Hyperthermia در نشریه Nanoscale منتشر شده است.