ارتقای ارزش افزوده در صنایع معدنی با استفاده از فناوری نانو

شهر تبریز روز سه‌شنبه مورخ ۲۳ آبان ماه ۹۶ میزبان همایشی با عنوان «ارتقای ارزش افزوده در صنایع معدنی با استفاده از فناوری نانو: چالش‌ها و رویکردها» بود. هدف از این همایش که در حاشیه پنجمین نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی برگزار شد، بررسی وضعیت کشور در بهره‌برداری از معادن و ارزش‌زایی آن و راهکارهای بهبود وضعیت موجود با تاکید بر استفاده از فناوری نانو بوده است.

علی رغم اینکه ایران از حیث ذخایر معدنی یک کشور غنی به‌شمار می رود، بخش معدن و صنایع معدنی از نقش و جایگاه مورد نظر در اقتصاد کشور برخوردار نیستند. ایجاد ارزش افزوده کمتر در معادن و صنایع معدنی اغلب به دلیل ضعف در فناوری‌های مورد استفاده است. از این رو، همایش ارتقای ارزش افزوده در صنایع معدنی با استفاده از فناوری نانو با هدف بررسی وضعیت و ارتقای وضعیت فعلی کشور در زمینه بهره‌برداری از معادن و ارزش‌زایی آن‌ها با تاکید بر استفاده از فناوری نانو با حضور متخصصان دانشگاهی، همزمان با پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی RINOTEX2017برگزار شد.
در این همایش، پورمقدم، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت درصنایع معدنی با موضوع «برترین‌های صنایع معدنی ایران در محافل بین المللی»، خاتمیان- عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز- با موضوع «زئولیت های طبیعی و کاربردهای آن‌ها» و دیوبند، با موضوع «تولید نانومواد با ارزش افزودده بالاتر از کانی‌های معادن ایران» به ایراد سخنرانی پرداختند.
همچنین دکتر سرکار- دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو- در نیز مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی با تأکید بر موضوع برندسازی، رسالت اصلی صنعت را تولید و صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی خواند و گفت: «در بحث صادرات، باید حساسیت بیشتری در بحث صادرات نسبت به واردات داشته باشیم و تمرکزمان بر تولید محصولات فناورانه با کیفیت و با نگاه صادراتی باشد. با تقویت این رویکرد می توانیم امیدوار باشیم که اقتصاد مقاومتی که زیربنای آن اقتصاد دانش بنیان است، محقق شود.»
لازم به یادآوری است، همایش «ارتقای ارزش افزوده در صنایع معدنی با استفاده از فناوری نانو: چالش ها و رویکردها»، روز سه شنبه مورخ ۲۳ آبان ماه ۹۶ در مرکز نوآوری واحدهای رشد دانشگاه تبریز برگزار شد.