تولید صنعتی چراغ‌های روشنایی دارای پوشش نانویی آب‌گریز در اصفهان

شرکت گلنور موفق به تولید و عرضه صنعتی چراغ‌های روشنایی دارای پوشش نانویی آب‌گریز مناسب برای فضای باز شده است. استفاده از فناوری نانو در تولید این چراغ‌ها موجب شده تا بازدهی نوری این آن‌هابه‌صورت طولانی‌مدت حفظ شود.

چراغ‌های روشنایی که در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند، به‌صورت دائم در معرض عوامل محیطی از جمله گردوغبار، باران و آلودگی قرار دارند. این پدیده‌ها، به‌خصوص در فضاهای پر گردوغبار صنعتی، می‌توانند به‌شدت بر بازدهی نوری چراغ‌ها تأثیر بگذارند و موجب کاهش شدید نور آن‌ها در مدت‌زمان کوتاه شوند. شرکت گلنور با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق شده این مشکل را مرتفع کند.
محمد امینی، مدیرعامل شرکت گلنور، در خصوص فعالیت این شرکت گفت: «شرکت گلنور در سال ۱۳۷۳ در شهرک صنعتی اشترجان واقع در استان اصفهان تأسیس شد. این شرکت هم‌اکنون موضوعات کلیدی و دانش‌بنیان را در هشت بخش تخصصی شهر و نور، خانه و نور، تجهیز و نور، پترو نور، طرح و نور، گلنور سولار، گلنور سازه و گلنور سافت مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهد. این شرکت رابطه میان روشنایی و زندگی را در حرفه خود به کار گرفته است.»
وی در ادامه افزود: «به دنبال کاهش بازدهی نوری چراغ‌های روشنایی فضای باز، مانند چراغ‌های خیابانی و نورافکن‌های LED به علت تجمع گردوغبار و آلودگی بر روی جداره نورگذر آن‌ها، تیم فنی و مهندسی شرکت گلنور تحقیقات خود را جهت برطرف کردن تأثیر منفی عوامل محیطی بر روی کیفیت نوری چراغ‌ها آغاز نمود. این شرکت پس از نمونه‌سازی و انجام آزمون‌های مختلف بر روی نمونه اولیه، تولید چراغ‌های روشنایی فضای باز با پوشش نانومتری آب‌گریز را به‌صورت صنعتی از مهرماه ۱۳۹۶ آغاز کرد.»
در بیرونی‌ترین جداره نورگذر این چراغها، پوششی از جنس نانوذرات سیلیکا اعمال شده است. این موضوع موجب شده تا سطحی با ناهمواری‌های نانومتری ایجاد شود و زاویه تماس قطرات آب با سطح خارجی به نحو چشمگیری افزایش یابد و به‌اصطلاح، سطح آب‌گریز شود؛ بنابراین ذرات گردوغباری که بر روی سطح خارجی قرار می‌گیرند، به‌راحتی برطرف می‌شوند و بازدهی نور چراغ مدت‌زمان بسیار طولانی‌تری حفظ می‌شود.
به گفته امینی، پیش‌بینی می‌شود در سال اول تولید این نوع چراغ‌ها به حدود ۱۰۰۰ عدد برسد که با افزایش تقاضا، شرکت گلنور این قابلیت را دارد که میزان تولید را به چهار برابر مقدار کنونی افزایش دهد. همچنین با توجه به اینکه شرکت گلنور محصولاتش را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌کند، پیش‌بینی می‌شود معرفی این محصول در بازارهای بین‌المللی با موفقیت و تقاضا از سوی این کشورها همراه باشد.
گفتنی است، چراغ‌های روشنایی با پوشش‌های نانومتری در تاریخ ۱۴ شهریور ۹۶ موفق به اخذ تأییدیه نانومقیاس از ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این محصول به صفحه معرفی محصول در پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه نمایید.