استفاده از فناوری‌ نانو در افزایش استحکام پارچه کعبه

پژوهشگران دانشگاه القرا در عربستان به دنبال استفاده از فناوری‌ نانو برای افزایش مقاومت و استحکام پرده کعبه هستند. آن‌ها قصد دارند پارچه مورد استفاده در کعبه را که از جنس چلوار و الیاف سنتزی است، با فرآیندی مبتنی بر فناوری‌ نانو مستحکم‌تر کنند تا در برابر آتش و وزن بالا مقاوم شود.

گروهی از محققان دانشگاه القرا در مکه قصد دارند تا از فناوری‌ نانو در چادر کعبه استفاده کنند. این گروه روی نوعی پارچه که ترکیبی از چلوار و الیاف سنتز شده پاراآمیدی است، کار می‌کنند تا این چادر را در مقابل حرارت بالا و وزن زیاد مقاوم کنند.
محمد باجودا از مدیران دانشگاه ملک عبدالعزیز می‌گوید: «چلوار با الیاف سنتزی پیشرفته ترکیب شده تا از رشته‌های ابریشم در پارچه پشتیبانی کند. محصول نهایی در فرآیند موج‌‌دهی خودکار وارد شده تا ساختار پارچه نهایی محکم‌تر و در برابر پارگی و کشیدگی و حتی وارد شدن وزن زیاد روی آن، مستحکم‌ شود.»
باجودا می‌افزاید: «پارچه کعبه در فرآیند رنگ‌آمیزی وارد می‌شود و در گام بعد با استفاده از فناوری‌ نانو تقویت می‌شود. رشته‌های ابریشم پیش از وارد شدن در فرآیند موج‌دهی خودکار، برای افزایش استحکام در معرض عملیات پردازشی قرار می‌گیرند که این فرآیند منجر به مقاومت ابریشم در برابر عوامل محیطی می‌شود.»
چلوار پارچه‌ای رایج و مشهور است که منعطف بوده و در برابر آتش و بریده شدن مقاوم است. این پارچه برای ساخت جلیقه‌های ضدگلوله استفاده می‌شود.