بازار ۱۷۴ بیلیون دلاری فناوری‌ نانو در سال ۲۰۲۵

مدیران چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌ نانو با ارائه حجم بازار، به تبیین فرصت‌های موجود در این فناوری پرداختند. براساس اطلاعات منتشر شده توسط این گروه، بازار فناوری‌ نانو تا سال ۲۰۲۵ به رقم ۱۷۴ بیلیون دلار خواهد رسید.

پیش‌بینی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بازار فناوری‌ نانو تا سال ۲۰۲۵ به رقم ۱۷۴ بیلیون دلار خواهد رسید که رشد ۱۸٫۱ درصدی را تجربه می‌کند. این پیش‌بینی را واسلا به نقل از گزارش ریسرچ اند مارکت ارائه کرد. ایشان در نشستی که اخیراً برگزار شد، درباره بازار چند بیلیون دلاری فناوری‌ نانو و پیشرفت‌های صورت گرفته در این بازار توضیحاتی ارائه کرد. در این نشست یوسوری بوتروس از مدیران سابق بخش تحقیق و توسعه شرکت اینتل و فراسر استودارت از محققان پیشرو در حوزه فناوری‌ نانو که جایزه نوبل ۲۰۱۶ را دریافت کرده نیز حضور داشتند. این دو از افراد پیشرو در حوزه فناوری‌ نانو هستند که طی سال‌های اخیر دستاوردهای قابل توجهی به‌دست آورده اند. بوتروس و استودارت با همکاری هم شرکت پاناسی‌نانو (PanaceaNano) را تأسیس کرده‌اند؛ شرکتی که روی طراحی و تولید نانومواد و نانوسامانه‌های کاربردی تخصص دارد. این نانومواد و نانوسامانه‌ها در حوزه‌های مختلفی نظیر سلامت، ذخیره‌سازی انرژی و زیست‌فناوری کاربرد دارند.
این شرکت در حال حاضر فناوری‌های پتنت ‌شده مختلفی را توسعه داده و یک استارت‌آپ نیز از تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌ نانو ایجاد کرده که از سال ۲۰۱۵ کار خود را آغاز کرده است.
در امارات متحده عربی، مراکز پیشرو در حوزه فناوری‌ نانو نظیر دانشگاه خلیفه و مؤسسه علوم و فناوری‌ نانو مصدر فعالیت دارند و دستاوردهای قابل توجهی به‌دست آورده‌اند. مؤسسه علوم تحقیقاتی مصدر در سال ۲۰۱۲ اقدام به راه‌اندازی مرکز تحقیق و توسعه نیمه‌هادی کرد. در سال ۲۰۱۷ نازک العتاب از محققان مؤسسه مصدر در میان ۱۵ محقق زن بین‌المللی برنده جایزه اورئال یونسکو قرار گرفت؛ جایزه‌ای که به زنان مستعد و فعال در حوزه‌های مختلف علوم اعطا می‌شود. العتاب در حوزه فناوری‌ نانو کار می‌کند.
در نشستی که مدیران این شرکت در ماه دسامبر سال جاری میلادی برگزار خواهند کرد، به ارائه پیشرفت‌های پیش رو در امارات متحده عربی خواهند پرداخت.