ساخت تجاری نانوپنل خورشیدی با کارایی ۹۲ درصد

شرکت آی‌نانوتک انجینیرینگ (‌‌Inanotech engineering) پنل خورشیدی مبتنی بر فناوری‌ نانو با کارایی ۹۲ درصد ساخته است. پنل‌های رایج کارایی ۲۰ درصدی دارند.

شرکت آی‌نانوتک انجینیرینگ (‌‌Inanotech engineering) اوایل سال جاری میلادی موفق به ساخت پنل خورشیدی مبتنی بر فناوری‌ نانو موسوم به Nanopanel شد. زودهیر ویدیارتی از بنیان‌گذاران این شرکت می‌گوید: «پنل‌های خورشیدی سیلیکونی رایج در حالت ایده‌آل کارایی ۲۰ درصدی دارند. این در حالی است که پنل جدید ما کارایی ۹۲ درصدی دارد. میانگین هزینه تولید انرژی با سامانه‌های خورشیدی فعلی در حدود ۱۶۵۰۰ دلار برای هر ۵ کیلووات است، در حالی با این فناوری جدید هر ۱۰ کیلووات را با رقمی بین ۵ هزار تا ۷ هزار دلار می‌توان تولید کرد. هیچ رقیبی در بازار وجود نداشته و این فناوری می‌تواند بازار را در اختیار بگیرد.»
ویدیارتی معتقد است که این نانوپنل نه تنها جایگزین پنل‌های خورشیدی سیلیکونی می‌شود، بلکه می‌تواند سهم زیادی از بازار را به‌ خود اختصاص دهد. وی می‌افزاید: «مدت‌هاست که محققان به دنبال استفاده از منبع رایگان خورشیدی هستند. ما چالش‌های موجود در این مسیر را رفع کرده‌ایم و اکنون این فناوری را به گونه‌ای توسعه داده ایم که می‌توان از آن به عنوان منبع استاندارد تأمین انرژی در خانه‌ها استفاده کرد.»
اختراع این پنل خورشیدی مبتنی بر فناوری‌ نانو موجب حیرت بسیاری در جهان شده است؛ چرا که ابعادی در حد پاکت نامه می‌تواند با نرخ ۹۲ درصد نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل کند. این در حالی است که پنل‌های خورشیدی رایج در بازار کارایی ۲۰ درصدی دارند. این پنل سبک بوده و از فولاد مستحکم‌تر است. قیمت آن پایین و به سادگی قابل نصب است.