دکتر اسدی‌فرد، فعالیت‌ها و دورنمای شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران را تشریح کرد

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران با هدف بهبود کیفی و افزایش کمی خدمات آزمایشگاهی، تبادل اطلاعات، ارتقای دانش و توانمندی‌ها، استانداردسازی و تسهیل دسترسی به خدمات آزمایشگاهی، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ آغاز کرده است و در حال حاضر دارای۲۶۰ عضو قطعی و ۵۰ عضو آزمایشی است که امکان دسترسی بیش از ۹ هزار دستگاه پیشرفته آزمایشگاهی را برای پژوهشگران و فعالان صنعت فراهم می‌کند.

در چهارمین نشست مدیران شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران، ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۶ در دانشگاه علم و صنعت ایران، مدیران، کارشناسان و اساتید دانشگاهی گردهم آمدند تا در مورد آخرین فعالیت‌ها و دستاوردها همچنین اهداف پیش روی این شبکه به بحث و تبادل نظر بپردازند. دکتر رضا اسدی‌فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران، در برنامه نشست مدیران مراکز عضو در مورد دلیل ایجاد این شبکه گفت: «اگر می‌خواهیم در حوزه اقتصاد مبتنی بر دانش فعالیت کرده و از خدمات آزمایشگاهی ارزش افزوده ایجاد کنیم باید پژوهشگران، دانشجویان و اساتید به توان کلی آزمایشگاههای کشور در بخش‌های خصوصی و دولتی آگاهی داشته باشند. بر همین اساس شبکه ارتباطی بین آزمایشگاه‌های کشور برای یافتن موضوعات و ایده‌های نوین همکاری و جلب اعتماد دست‌اندرکاران و فعالان عرصه آزمایشگاهی ایجاد شد».
وی افزود: «اطلاع از تجربه‌های دیگران منجر به انتقال ایده‌ و خلق نوآوری و این گردش اطلاعات باعث بارور شدن شبکه آزمایشگاهی و رشد و تعالی آنها می‌شود. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، در راستای ارتقای دانش فنی نیروی انسانی فعال، به عنوان مهمترین دارایی آزمایشگاهی کشور، در دو سال گذشته ۲۰۰ دوره آموزشی برای ۴ هزار کارشناس برگزار کرده است و سرمایه‌گذاری برای به‎روزرسانی کارشناسان آزمایشگاه و تشویق آنان را ابزار توسعه و ارتقای کیفی آزمایشگاه می‌داند».
اسدی‌فرد، حجم معاملات سالانه خدمات آزمایشگاهی شبکه را در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: «شبکه آزمایشگاهی مثل یک موجود زنده نیازمند نوآوری و رشد و اجرای ایده‌های جدید است بر همین اساس اعضا می‌توانند ایده‌ها و مشکلات خود را ارایه و در صورت داشتن توان آزمایشگاهی لازم آن را اجرا کنند و اگر توان و ظرفیت مورد نیاز را نداشتند امکان همراهی و همکاری با تیم‌های دیگر عضو در شبکه برای آنها وجود دارد. معتقدیم که دانش جدید بیشتر از اینکه حاصل خلاقیت فردی باشد حاصل ترکیب علوم میان رشته‌ای است».
وی در ادامه افزود: «شبکه آزمایشگاهی، سازمان سلسله مراتبی نیست بلکه هرکدام از اعضا به عنوان مرکز می‌توانند دارای تعداد زیادی ارتباط باشند و شبکه آزمایشگاهی با تسهیل این امر، امکان بهره‌مندی از توان همه اعضا را برای کل کشور فراهم می‌کند. از کنار هم قرار گرفتن تمامی توانمندی‌های آزمایشگاهی توسعه پدید می‌آید. از آنجایی که شبکه از توان و تعالی اعضای خود رشد می‌کند، در صورت کاهش فعالیت یک عضو از سطح معیارهای تعیین شده، به ناچار عضویت آن مرکز لغو خواهد شد».
سامانه خدمات نگهداری و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی نیز در حاشیه چهارمین نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی کشور رونمایی و معرفی شد. این سامانه به صورت مرکز تماس (Call Center) با شماره تماس  ۶۶۴۲۹۹۵۵(۰۲۱)، پاسخگوی نیازمندی‌های فنی و ارایه خدمات مشاوره تخصصی به مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی و همچنین معرفی کارشناسان و شرکت‌های متخصص در زمینه تعمیر و کالیبراسیون تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و نظارت بر فرآیندهای مربوط به آن است.