ارائه روشی برای تولید آرایه‌های نانوحفره‌ای و نانوذره‌ای از جنس نقره

محققان روشی برای تولید آرایه‌های نانوحفره‌ای و نانوذره‌ای از جنس نقره ارائه کردند. این روش به‌گونه‌ای است که در آن امکان کنترل شکل و ابعاد نانوساختار فراهم است.

در حال حاضر تحقیقات زیادی روی نانوساختارهای منظم در حال انجام است؛ نانوساختارهایی که به دلیل خواص منحصر به فرد خود، کاربردهای متعددی دارد. این نانوساختارها در حوزه‌های مختلف از سطوح خودتمیز شونده گرفته تا الکترونیک قابل استفاده هستند.
نانوساختارهای فلزی دوره‌ای از جنس طلا و نقره به شدت مورد توجه محققان است، به‌طوری که از آن‌ها در تولید پوشش‌های ضدانعکاس یا کاربردهای زیست‌حسگری استفاده می‌شود.
برای تأمین نیاز در حال رشد این نوع مواد، روش‌های تولید ارزان قیمت و تکرارپذیر مورد نیاز است تا با استفاده از آن‌ها نانوساختارهای فلزی منظم در سطح وسیعی ایجاد شود. ارائه این روش‌ها خود چالش بزرگی محسوب می‌شود.
تیا کیس و همکارانش مقاله‌ای در نشریه Advanced Enginnering Materials به چاپ رساندند که در آن راهبرد جدیدی برای تولید نانوساختارهای منظم از جنس نقره ارائه کردند. با استفاده از این روش می‌توان نانوساختارهای منظم از جنس نقره را با ابعاد بیش از یک سانتیمتر مربع ایجاد کرد. همچنین این روش به محققان اجازه می‌دهد تا شکل‌دهی ساختار را با قیمت پایین انجام دهند.
این گروه تحقیقاتی برای انجام این کار از روش قالب پلیمری نانوساختار استفاده کردند، به ‌شکلی که فلز روی سطح قرار داده شده و سپس از روی سطح مورد نظر زدوده می‌شود. این روش به محققان اجازه می‌دهد تا شکل هندسی مورد نظر خود را ایجاد کنند.
نشاندن نقره با استفاده از واکنش احیای نقره انجام شده و در آن معرف تولنز (Tollens) استفاده می‌شود. نتایج به‌دست آمده از میکروسکوپ الکترونی تأیید می‌کند که نانوآرایه‌های تولید شده از یکنواختی برخوردار است. این روش امکان تولید نانوساختارهایی با طول چند میلیمتر تا چند سانتیمتر را فراهم می‌کند.
از نتایج این پروژه می‌توان در حوزه‌های مختلف استفاده کرد و این امکان برای محققان فراهم است تا آرایه‌هایی با ابعاد و شکل مختلف تولید کنند.