افزایش ۱۰۰ برابر عملکرد سامانه‌های میکروسیالی

پژوهشگران روشی ابداع کردند که با استفاده از آن می‌توان اطلاعات نانوبلورها و طوج موج تابش آنها را با سرعت بالا و در زمان کم با استفاده از ابزار میکروسیالی جمع‌آوری کرد. این سامانه برای ساخت LEDها مناسب است.

محققان روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان از ادوات میکروسیالی ۱۰۰ برابر اطلاعات بیشتر در یک روز به‌دست آورد. این دستاورد محققان می‌تواند به یک کشف جدید منجر شود: افزایش سرعت ترکیب نقاط کوانتومی در LED برای ایجاد رنگ‌های مختلف.
میلاد عبدالحسنی از محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی می‌گوید: « نانوبلورهای نیمه‌هادی ساختارهای مهمی داشته و در حوزه‌هایی نظیر پیل خوردشیدی و LED به‌کار می‌روند. تولید نانوبلورها از طریق روش سنتز شیمیایی با ترفندهایی قابل انجام است چرا که ابعاد آنها کوچک بوده و به¬صورت مستقیم نمی‌توان آنها را به تولید انبوه رساند. برای حل این مشکل توجه به راهبردهای نانوساخت که مبتنی بر سنتز با روش میکروسیالی است، افزایش یافته است. از آنجایی که در این روش رصد فرآیند زمان‌بر است با فناوری‌های فعلی نمی‌توان به سادگی این فرآیند را کنترل کرد به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا پلتفورم جدیدی ایجاد کنیم.»
در حال حاضر فناوری‌های میکروسیالی در نقطه‌ای درجا می‌‌زنند و با استفاده از آنها جذب یا فلورسانس را می‌توان رصد کرد. داده‌های فلورسانس درباره باندگپ نشر بلور، اطلاعاتی در اختیار محققان قرار می‌دهد و با استفاده از این اطلاعات می‌توان فهمید که نشر چه رنگی انجام می‌شود که این موضوع برای تولید LED اهمیت زیادی دارد.
برای رصد جذب و فلورسانس باید دو نقطه مختلف را مورد توجه قرار داد. این گروه تحقیقاتی فناوری میکروسیالی خودکاری را توسعه داده‌اند که به NanoRobo موسوم بوده و می‌تواند داده‌های جذب و فلورسانس را با هم در یک کانال میکروسیالی جمع‌آوری کند. این سامانه قادر به جمع‌آوری اطلاعات ۳۰۰ هزار نمونه در ۲۴ ساعت است در حالی که در روش‌های رایج، اطلاعات ۳۰۰ نمونه در ۲۴ ساعت جمع‌آوری می‌شود.
این فناوری به محققان اجازه می‌دهد تا زمان واکنش و نرخ جریان را به¬صورت دو پارامتر جدا از هم رصد کند. استفاده از این فناوری به محققان کمک خواهد کرد تا طوج موج نشر نانوبلورهای پروسکیت را برای تولید LED تنظیم کنند.