اجرای پویای طرح سفیران نانو در استان کردستان

کارگاه‌های آموزشی عمومی (آشنایی با علوم و فناوری نانو) و تخصصی (تجهیزات کاربردی در فناوری نانو) به همت پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ناحیه ۲ سنندج و با تدریس یکی از اعضای کانون برگزیدگان باشگاه نانو در ادامه طرح سفیران توانا در شهرستان سنندج در حال برگزاری است.

این سری کارگاه‌ها با تدریس آقای رامیار رحیمی از اعضای کانون برگزیدگان باشگاه نانو و دانشجوی سال اول پزشکی دانشگاه سنندج که در طرح سفیران توانا برای تدریس در کارگاه‌های آزمایشگاهی توانا آموزش دیده و تجربه کسب کرده‌است، از ۱۷ آبان ماه سال جاری آغاز شده و تاکنون ۱۰۵ دانش‌آموز سنندجی در روزهای ۱۷، ۲۳، ۲۴، ۲۵ و ۳۰ آبان ماه از دبیرستان‌های مائده، سروش، فرزانگان ۱ و مستوره اردلان در این برنامه حضور یافته‌اند.

در این کارگاه‌ها که در دو بخش تئوری و عملی اجرا می‌شود، دانش‌آموزان پس از آشنایی با فناوری نانو و تجهیزات، با حضور در آزمایشگاه نانو، در کار عملی و کار با دستگاه شرکت می‌کنند. آزمایش طراحی شده برای این کارگاه، تولید نانوذرات نقره و سپس به‌کارگیری آن در دستگاه الکتروریسی به‌منظور ساخت نانوالیاف آنتی‌باکتریال است.

همچنین دانش‌آموزان کار با دستگاه‌های الکتروریسی، انفجار الکتریکی سیم، رسوب بخار شیمیایی، آسیاب گلوله‌ای، التراسونیک، اتوکلاو، انکوباتور، آون و کوره را از نزدیک فرا گرفته و به آزمایش با دستگاه‌های الکتروریسی و انفجار الکتریکی سیم می‌پردازند. در ادامه توسط تجهیزات جانبی توانا با شیشه عایق، سطوح آب‌گریز، بتن سبک و چینش خودآرایی آشنا می‌شوند و خواص آن‌ها را از نزدیک می‌بینند.

در بخش پایانی کارگاه، دانش‌آموزان به‌طور کامل با ستاد نانو، باشگاه دانش‌آموزی نانو و فعالیت‌های آن مانند المپیاد نانو، جشنواره نانو و مسابقه توانمند آشنا می‌شوند و راه‌های مطالعه و مقدمات شرکت در مسابقات نانو برای آن‌ها تبیین می‌گردد.

شایان‌ذکر است با استقبال گسترده مدارس و دانش‌آموزان، این کارگاه‌ها در سنندج ادامه دارد و امکان شرکت در کارگاه‌های برای سایر شهرستان‌های استان هم میسر است. همچنین بر اساس آیین‌نامه‌های مندرج در پایگاه اینترنتی باشگاه نانو، پژوهش‌سراها و آزمایشگاه‌های برگزارکننده این کارگاه‌ها با ارائه گزارش، مشمول حمایت تشویقی شده و در نتایج ارزیابی و رتبه‌بندی آزمایشگاه مربوطه مؤثر خواهد بود.

لازم به یادآوری است، مدرسین کارگاه‌های سفیران توانا اعضای کانون برگزیدگان باشگاه نانو هستند که دوره‌های توانمندسازی برای آشنایی با دستگاه‌ها و آزمایش‌های قابل انجام در آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی توانا را گذرانده‌اند و آماده برگزاری دوره‌های آموزشی یک‌روزه برای دانش‌آموزان و دبیران در شهرستان‌های مختلف (به‌ویژه شهرهای محل زندگی و تحصیل خود) هستند.