اعتراض به تعریفی که کمیسیون اروپا از نانومواد دارد

برخی از گروه‌های صنعتی در اروپا در نامه‌ای که به کمیسیون اروپا نوشته‌اند، نسبت به تعریف نانومواد توسط این کمیسیون معترض بودند. آن‌ها معتقداند که تعریف نانومواد باید تغییر کند و برای این کار پیشنهادی نیز به این کمیسیون ارائه کردند.

به اعتقاد دو انجمن تجاری در اروپا، تعریف کمیسیون اروپا از نانومواد بسیار گسترده است، به‌طوری که بسیاری از پوشش‌ها، رنگ‌ها و جوهرها را نیز به اشتباه در بر می‌گیرد. فدراسیون پوشش بریتانیا (BCF) و سازمان تجارت جوهر و رنگ اروپا از منتقدان تعریف نانومواد از سوی کمیسیون اروپا هستند و اخیرا در قالب نامه‌ای، نظرات خود را به بخش مشاوره این کمیسیون ارائه کرده‌اند تا تجدیدنظری در این باره صورت گیرد.
براساس این نظرات، موادی نظیر پیگمنت‌های عمومی و استاندارد و پلیمرهای آمولوسیون نانومقیاس باید در دسته نانومواد قرار گیرند.
براساس تعریفی که در سال ۲۰۱۱ به تصویب رسید، ترکیباتی که بیش از ۵۰ درصد ذرات آن بین یک تا صد نانومتر قطر داشته باشند، در لیست نانومواد قرار می‌گیرند. این کمیسیون تصمیم گرفته بود تا تعریف نانومواد را براساس اندازه قرار دهد نه خواص ویژه نانومواد. دلیل این امر آن است که اندازه یک شاخص شفاف و قابل اندازه‌گیری است.
هر چند برخی از صنایع با این رویکرد موافق نبوده و تعریف مبتنی بر اندازه را کم ‌اثر می‌دانند. آن‌ها معتقداند که باید این تعریف را تغییر داد تا به‌اشتباه، گروهی از مواد در لیست نانومواد قرار نگیرند.
در این توصیه‌ای که به کمیسیون اروپا داده شده، آمده است که تعریف نانومواد به جای اتکا به اندازه، به جرم استناد شود. روش‌های اندازه‌گیری که برای تعیین مشخصات به‌کار می‌روند، می‌توانند نتایج را براساس جرم بدهند. از سوی دیگر در گزارش‌های سم‌شناسی نیز واحدی که گزارش می‌شود مبتنی بر جرم است.
اگر از اندازه برای تعریف استفاده شود، باید استثناهایی نیز به لیست نانومواد اضافه شود که از آن جمله می‌توان به نانولوله‌کربنی و فولرین اشاره کرد.
در این نظرات که به کمیسیون اروپا داده شده، آمده است که باید به تعریف نانومواد در مناطق دیگر جهان نیز توجه داشت تا یکسان‌سازی تعریف‌ها مورد نظر قرار گیرد. این نوع یکسان‌سازی می‌تواند برای طرفین مفید باشد.