بخش خصوصی کانادا، پیشرو در تولید نانومحصولات صنعت آب

کانادا با داشتن ذخایر غنی آب، دارای شرکت‌های متعددی در صنعت آب بوده و در حال حاضر بعد از امریکا و چین، سومین کشوری است که بیشترین نانومحصولات را در بخش آب در بانک NPD به ثبت رسانده است. در اینجا به بررسی چند شرکت برتر کانادا پرداخته می‌شود.

کانادا یکی از کشورهای دارای ذخایر غنی آب در جهان است. ۱۴ درصد از مساحت این کشور را زمین خیس (Wetlands) تشکیل داده است که موجب شده تا کانادا در این شاخص در جهان در رتبه اول قرار گرفته باشد. با این حال بخش خصوصی این کشور فعالیت جدی در تولید محصولات صنعت آب دارد. در حال حاضر بعد از امریکا و چین، کانادا با ثبت ۲۰ نانومحصول رتبه سوم را در این صنعت در بانک اطلاعات محصولات فناوری‌نانو (NPD) دارد. در ذیل به بررسی چند شرکت برتر این کشور از نقطه نظر تولید نانومحصولات صنعت آب پرداخته می‌شود.
بیونومیک تکنولوژیز (Bionomic Technologies) یکی از شرکت‌های کانادایی تولیدکننده نانومحصولات صنعت آب است. این شرکت ۵ محصول در بانک اطلاعات محصولات فناوری‌نانو (NPD) به ثبت رسانده است. بیونومیک دارای لیسانس انحصاری برای توزیع فناوری AquaNano™در آمریکا است. این شرکت هم برای بخش خانگی و هم صنعتی نانومحصولاتی در بخش آب را به بازار عرضه می‌کند. این شرکت فناوری به نام مخلوط کربنی بسیار فعال (HRCM) دارد که در آن از نانوجاذب‌های کربنی استفاده شده است در واقع این جاذب حاوی نانوساختارهای کربنی است.
AquaNano™ ZF-02 Slim Line filter یکی از محصولات ثبت شده این شرکت در بانک NPD است. این محصول نوعی فیلتر نازک بوده که می‌تواند شفافیت آب را بهبود داده و عواملی که موجب بو گرفتن آب می‌شوند را از آن جدا کند و در نهایت آبی زلال بدست آید. این فیلتر قادر است مواد آلاینده رایج در آب شهری و همچنین ذرات ریز، ترکیبات آلی، سولفات‌ها، سولفیدها، فلورایدها، کلرایدها، نیتریت‌ها و عناصری نظیر مس، روی، آلومینیوم، منگنز، سرب، مولیبدن، فلزات سنگین، کلر آزاد فعال و ترکیبات آلی کلردار را در آب کنترل کند. نتایج بررسی‌های انجام شده روی این فیلتر نشان می‌دهد از آن می‌توان برای زدودن روغن‌ و اتر در مقادیر بسیار کم در آب استفاده کرد هر چند که غلظت این مواد در مقیاس‌های بسیار اندک باشد. یکی از ویژگی‌های این فیلتر آن است که روی نانوجاذب کربنی آن، پوشش‌های از جنس ترکیبات حاوی نقره و ید در مقیاس نانومتری قرار داده شده است. وجود این پوشش موجب بروز رفتار آنتی‌باکتریالی در فیلتر می‌شود. با استفاده از این روش می‌توان ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در آب را بدون نیاز به افزودن غلظت ترکیبات یددار، از بین برد.
AquaNano™ ZF-05 Table Top محصول دیگر این شرکت است که یک فیلتر رومیزی برای مصارف خانگی محسوب می‌شود. این فیلتر یک مخزن کوچک ۷ لیتری نیز دارد که آب تصفیه شده وارد آن می‌شود.
AquaNano™ ZF- 20 Big Blue 20 هم محصول دیگر این شرکت است که در آن از فناوری HRCM استفاده شده است. این فیلتر به گونه‌ای طراحی شده که مستقیم به آب شهری متصل شده و بعد از تصفیه، آب قابل شرب تولید می‌کند. در این فیلتر نیز نانوجاذب کربنی حاوی نانوذرات نقره و ید است که قابلیت از بین بردن باکتری و ویروس را دارد.
در میان شرکت‌های کانادایی فلوال(Fluval) جدی ترین رقیب شرکت بیونومیک است که در حال حاضر ۴ نانومحصول در بانک NPD به ثبت رسانده است. این شرکت ۳۵ سال سابقه فعالیت در صنعت آب دارد و محصولات مختلفی از جمله فیلترهای تصفیه آب تولید می کند. یکی از محصولات این شرکت، کارتریج کربنی است که حاوی نوعی نانوفیلتر است. در این کارتریج از کربن متخلخل استفاده شده که قابلیت زدودن بو و آلایندگی را داراست. به دلیل مساحت سطحی بالای این فیلتر، می‌توان فلزات سنگین و ترکیبات آلی را از آب جدا کرد.
علاوه براین، فلوال اقدام به ساخت پد ویژه‌ای کرده که می‌تواند در کنار فیلترها برای جدا کردن ذرات بسیار ریز مورد استفاده قرار گیرد. این پد به گونه‌ای طراحی شده است که احتمال انسداد آن پایین بوده و طول عمر بالایی دارد.
اکوکم اینترنشنال(Ecochem International) دیگر شرکت کانادایی فعال در صنعت آب است که سه نانومحصول را در بانک NPD به ثبت رسانده است. این شرکت واحدهای تصفیه آب مبتنی بر نانوفیلتراسیون تولید می‌کند که در آنها از نانوذرات نقره، اکسید روی، دی‌اکسید سیلیکون و دی‌اکسید تیتانیوم استفاده شده است. برخلاف دو شرکت قبلی که بیشتر روی ساخت فیلتر برای تصفیه آب تمرکز داشتند این شرکت واحدهای تصفیه کوچک و متوسط را ساخته و به بازار عرضه کرده است.