اثبات ایمنی نانوحاملی از جنس DNA

آزمون‌های انجام شده نشان داد که نانوحامل دارای ساختاری از جنس DNA که توسط شرکت جینیسفر تولید شده، ایمنی لازم را داراست. این نانوحامل روی موش‌ها آزمایش شده و اثر جانبی منفی دیده نشد.

شرکت جینیسفر (Genisphere) نتایج مثبت آزمون ایمنی نانوحامل خود را منتشر کرد. این نانوحامل که دارای ساختار سه بعدی از جنس DNA است، روی موش‌‌های آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج این آزمون نشان داد که چند بار تزریق آن در دوزهای بالا اثر منفی روی موش‌ها ندارد.
این آزمون توسط آزمایشگاه کالورت انجام شد؛ آزمایشگاهی که به مدت ۴۵ سال تجربه ارائه خدمات در این حوزه را به شرکت‌های داروسازی دارد.
چالرز اسپینهور از مدیران این شرکت می‌گوید: «کالورت بسیار خرسند است که فرصت همکاری با تیم تحقیقاتی شرکت جینیسفر را پیدا کرده است تا در قالب آن اقدام به بررسی و ارزیابی نانوحامل سه بعدی DNA کند. ما مشتاقیم که این همکاری به شرکت جینیسفر کمک کند تا در مسیر توسعه این فناوری گامی به جلو بردارد و بتواند به مرحله آزمون بالینی روی حیوانات برسد.»
وینسنت میدور از محققان این شرکت که در حوزه سم‌شناسی و پاتولوژی تخصص دارد، می‌گوید که این آزمون دستاوردی بزرگ در بخش ایمنی این نانوحامل است. وی می‌افزاید: «لیسانس‌دهی این فناوری به شرکت‌های دیگر می‌تواند منجر به بهبودی ایمنی وکارایی داروها شود. این آزمون تلاشی بزرگ برای اثبات ایمنی ساختار نانوحامل DNA بوده و پاسخی به سؤالات شرکای تجاری ما است. ما قصد داریم تا تحقیقات بیشتری در بخش ایمنی این فناوری انجام دهیم.»
باب گتس از مدیران این شرکت می‌گوید «این مطالعه به درک بهتر این فناوری کمک شایانی می‌کند.» وی می‌افزاید: «ما در این تحقیق از دوز بسیار بالای این ماده استفاده کردیم؛ دوزی بسیار بیشتر از آنچه که برای بدن مورد نیاز است. هیچ تأثیر منفی یا سمی روی بدن مشاهده نشد. این نتایج انطباق‌پذیری نانوحامل DNA با بدن را اثبات کرد. این نتایج ما را به ادامه مسیر امیدوار کرده و مشتاقانه به استفاده از فناوری‌ نانو در بخش رهاسازی دارو ادامه می‌دهیم.»
این نانوحامل کاملاً انعطاف‌پذیر بوده و دارای ساختار شاخه‌ای است. این شرکت به ‌دنبال همکاری شرکت‌های مختلف برای استفاده تجاری از این فناوری است.