این کاغذ دیواری برق تولید می‌کند!

پژوهشگران با چاپ الگوی حاوی نانولوله کربنی روی کاغذ و سپس چاپ الگوی حاوی میکروب روی آن، موفق به ساخت کاغذ دیواری زیست‌تخریب‌پذیری شدند که قادر به تولید برق از نور خورشید است.

محققان  پنل خورشیدی کاغذی تولید کردند که می‌تواند نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل کند. در این پنل کاغذی از نانولوله‌های کربنی و باکتری کاملاً زیست‌تخریب‌پذیر استفاده شده است.
دانشمندان سیانوباکتری‌ها را مسئول تولید اکسیژن زمین می‌دانند. این باکتری‌ها که فتوسنتز می‌کنند، در هر جایی یافت می‌شوند. محققان دانشگاه کمبریج موفق شدند با استفاده از چاپگر جوهرافشان، الگوهایی از جنس نانولوله‌کربنی روی کاغذ چاپ کنند. در قدم بعد روی این نانولوله‌های کربنی، سیانوباکتری‌ها را چاپ کردند که در نهایت پنل زیستی خورشیدی به‌دست آمد. این پنل کاغذی می‌تواند نور خورشید را دریافت کرده و با فتوسنتز باکتری‌ها در مدت ۱۰۰ ساعت، الکتریسیته تولید کند.
ماریان ساوا از محققان این پروژه می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که این فناوری کاربردهای مختلفی در بخش حسگری محیط‌ زیست دارد. تصور کنید که یک کاغذ دیواری بتواند کیفیت هوای خانه را رصد و گزارش کند. از سوی دیگر، این کاغذ دیواری کاملاً زیست‌تخریب‌پذیر بوده و بدون تأثیر منفی روی محیط زیست، از بین می‌رود.»
سیانوباکتری‌ها می‌توانند انرژی مورد نیاز برای تأمین انرژی ادوات کوچک و کم‌مصرف نظیر ساعت را تأمین کنند. پیش‌از این تلاش‌هایی برای تولید چنین مولدهای انرژی مبتنی بر میکروب انجام شده بود، اما هزینه تولید بسیار بالایی داشت. در این پروژه محققان از چاپگر جوهرافشان استاندارد برای تولید سل استفاده کردند که بسیار ساده و البته ارزان است.
از این پیل‌های کاغذی میکروبی می‌توان در فناوری‌زیست‌حسگری و الکترونیک چاپی استفاده کرد تا محصولاتی نظیر شناساگرهای رصد سلامتی مانند ابزار تعیین قند خون ساخت. به محض استفاده از این ابزار به سادگی می‌توان آن را دور انداخت؛ بدون این که نگران اثرات منفی زیست‌محیطی این ابزار بود. از دیگر مزیت‌های این فناوری آن است که توسط خود بیماری قابل استفاده است. یافته‌های این گروه نشان می‌دهد که هزینه تولید محصول با این فناوری بسیار پایین است.