تولید نانوافزودنی برای بهبود کیفیت و دوام آسفالت

شرکت دایرکتا پلاس و ایترکیمیکا قرارداد همکاری مشترک برای تولید نانوافزودنی ویژه‌ی آسفالت به امضاء رساندند. این نانوافزودنی می‌تواند ماندگاری آسفالت را افزایش داده و آسیب‌های ساختاری روی آن را کاهش دهد.

شرکت دایرکتا پلاس (Directa Plus) اعلام کرد که همکاری مشترکی با شرکت ایترکیمیکا (Iterchimica) آغاز کرده است. ایترکیمیکا شرکت توزیع کننده افزودنی‌های آسفالت در ایتالیاست. در قالب این همکاری قرار است افزودنی تقویت شده با گرافن برای آسفالت تولید شود و در این مسیر از فناوری پتنت شده‌ای استفاده خواهد شد که موجب افزایش دوام و ماندگاری سطح آسفالت جاده‌ها خواهد شد.
این افزودنی جدید با استفاده از گرافن G+ شرکت دایرکتا ساخته می‌شود. پیش از این، این افزودنی در آزمایشگاه و در مقیاس کوچک تولید شد و نتایج کار شرکت ایترکیمیکا را قانع کرد که تولید پایلوت این محصول را آغاز کند. افزودنی که در این مقیاس تولید شود، می‌تواند برای پوشش‌دهی چند کیلومتر آسفالت به‌کار رود.
این شرکت ایتالیایی پیش‌بینی می‌کند که سفارش اولیه برای این محصول را تا پایان سال جاری میلادی دریافت کند و با استفاده از این خط تولید پایلوت، محصول مورد نظر را تولید کند.
استفاده از گرافن در آسفالت موجب می‌شود تا عملکرد سطح آسفالت به شکل قابل توجهی تغییر کرده و خواص مدیریت گرمایی آسفالت نیز بهبود یابد. این تقویت ساختاری موجب می‌شود تا آسفالت در دماهای بسیار پایین سخت و در دماهای بالا نیز نرم نشود؛ در نتیجه ترک خوردن در سرما و آسیب ساختار در گرما ایجاد نمی‌شود. یکی از مزایای آسفالت آمیخته شده با گرافن آن است که الاستیسیته و استحکام ساختاری سطح افزایش و میزان خستگی کاهش می‌یابد که این ویژگی‌ها هنگامی که فشار زیادی به آسفالت وارد می‌شود، اهمیت بیشتری خواهد داشت. همچنین نگهداری این نوع آسفالت با هزینه کمتری انجام می‌شود.
در حال حاضر آسفالت خیابان‌ها عمری بین ۶ تا ۷ سال دارند که با این فناوری می‌توان عمر آسفالت را به ۱۲ تا ۱۴ سال افزایش داد. این فناوری ماحصل تحقیق و توسعه میان دو شرکت است.
مسئولان این دو شرکت معتقداند که استفاده از این فناوری می‌تواند هزینه‌ی نگهداری جاده‌ها را کاهش دهد.