رشد دو برابری بازار محاسبات کوانتومی تا سال ۲۰۲۵

براساس گزارشی که اخیرا منتشر شده بازار سامانه‌های محاسبات کوانتومی تا سال ۲۰۲۵ با رشد دو برابری به رقم ۱۰ بیلیون دلار خواهد رسید. شرکت‌های گوگل، ماکروسافت، IBM و نوکیا نقشه‌راه مناسبی برای توسعه این فناوری دارند.

کامپیوترهای کوانتومی در حال نزدیک شدن به بازار بوده و پیش‌بینی می‌شود که در یک دهه آینده تاثیر این فناوری را روی حوزه‌هایی نظیر نفت و گاز، پزشکی، هوافضا، هوش مصنوعی و مالی شاهد باشیم.
مورگان استنلی پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵ بازار این فناوری به ۱۰ بیلیون دلار برسد، این در حالی است که بازار فعلی این فناوری به تخمین IBM بین ۵-۶ بیلیون دلار است که این نشان از رشد دو برابر این بازار دارد.
این گزارش اذعان دارد که در حال حاضر ۱۱ شرکت دارای نقشه‌راه عالی درباره فناوری کوانتومی هستند که در میان این شرکت‌ها نام‌هایی همچون گوگل، ماکروسافت، IBM و نوکا دیده می‌شود.
IBM در سال ۲۰۱۶ اجازه دسترسی محققان به پلت‌فورم کوانتومی خود را داد. اخیرا نیز این شرکت پردازشگر ۱۷ کیوبیتی خود را راه‌اندازی کرده است. IBM در حال ساخت کامپیوتری با توان حداقل ۵۰ کیوبیت است که طی سال‌های آتی این سامانه عرضه خواهد شد.
گوگل از سال ۲۰۱۳ روی شرکت کانادایی دی‌ویوز سرمایه‌گذاری کرده است شرکتی که در بخش کامپیوترهای کوانتومی تخصص دارد. در این مسیر، گوگل از همکاری ناسا نیز استفاده کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۵ سامانه ۹ کیوبیتی را ساخته و در حال حاضر روی پردازشگر ۲۰ کیوبیتی کار می‌کند. ماه گذشته نیز گوگل با همکاری دانشگاه کالیفرنیا روی کامپیوتر ۵۰ کیوبیتی جدید خود آزمایش‌هایی را انجام داد.
ماکروسافت در سال ۲۰۰۵ آزمایشگاهی موسوم به StationQ را راه‌اندازی کرد که روی محاسبات کوانتومی تمرکز داشت. اما پیشرفت‌های این آزمایشگاه هنوز اطلاع‌رسانی نشده است. اخیرا نیز این شرکت از زبان برنامه‌نویسی جدیدی برای شبیه‌سازی محاسبات برای محاسبات کوانتومی رونمایی کرده است. این زبان برنامه‌نویسی به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
نوکیا نیز در حال بازگشت است، هم در بخش تلفن همراه و هم تلاش دارد سهمی از انقلاب کوانتومی داشته باشد. این شرکت بخش تحقیقاتی ویژه‌ای را برای کار در بخش محاسبات کوانتومی راه‌اندازی کرده است.
دی‌ویوز نیز یکی دیگر از شرکت‌های فعال در حوزه محاسبات کوانتومی است که از سال ۲۰۱۰ تا کنون به‌عنوان تنها شرکتی است که اقدام به فروش کامپیوترهای کوانتومی تجاری کرده است.
در میان دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه نام‌های بزرگی همچون ایرباس و لاکهد مارتین نیز دیده می‌شود.