حضور دو طرح نانومچ در مرحله ماقبل نهایی IPIEC2017 در کشور چین

مسابقات کارآفرینی، نوآوری و مالکیت فکری در حالی در روزهای ۸ و ۹ دسامبر در گوانژو چین برگزار شد که دو طرح برگزیده برنامه نانومچ در این مسابقه حضور داشتند. سی طرح از کشورهایی همچون آلمان، آمریکا، روسیه در این مسابقه شرکت داشتند و از بین آن‌ها ۱۰ طرح به مرحله نهایی راه پیدا خواهند کرد. سه طرح برتر صد، پنجاه و بیست هزار دلار جایزه نقدی دریافت می‌کنند.

گروه WTOIP یک گروه چینی فعال در عرصه خدمات کارآفرینی و مالکیت فکری است که تلاش می‌کند به‌عنوان یک نقطه اتصال بین شرق و غرب جهت تبادل دانش، تخصص و فناوری عمل کند؛ بدین منظور رقابت‌هایی را با عنوان کارآفرینی، نوآوری و مالکیت فکری از سال ۲۰۱۵ برگزار کرده است. این گروه، مهرماه ۹۶ از بخش‌های مختلف نمایشگاه فناوری نانو ۱۳۹۶ از جمله غرفه طرح‌های نوآورانه یا نانومچ بازدید کرد و از چند طرح نوآورانه برای شرکت در رقابت IPIEC2017 دعوت به عمل آورد. از بین طرح‌های دعوت شده، دو طرح نانوآفتکش و عایق صوتی نانویی به جمع سی طرح برتر راه یافتند. دو طرح غیر نانویی ربات جراحی سینا و دستگاه آنالیز دارو در بدن حیوانات کوچک در این برنامه شرکت داشتند.
در بخشی از وب‌سایت این مسابقه آمده است: «چینی‌ها همیشه اختراع کرده‌اند؛ باروت، قطب‌نما و کاغذ از جمله اختراعات آن‌هاست که زندگی بشر را به‌طور چشمگیری تغییر داد. امروزه کشور چین در حال پیروی از سنت خود در ایجاد نوآوری در جهان و ایجاد یک بستر مناسب برای نوآوران است. به‌منظور تسهیل و ارتقا نوآوری و کارآفرینی داخلی، شرکت WTOIP از سال ۲۰۱۵ رو رقابت کارآفرینی، نوآوری و مالکیت فکری IPIEC را سازمان‌دهی کرده است. هدف اصلی این مسابقه ترویج سریع فناوری‌های نوین و همچنین افزایش سطح آگاهی عمومی، دانشگاهیان، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان از مفهوم مالکیت فکری است. به دنبال کسب موفقیت بزرگ از برگزاری رقابت‌های IPIEC داخلی، تصمیم گرفتیم تا این رقابت را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم تا از این طریق بتوانیم به نوآوران خارجی در راه پیشبرد فناوری‌شان کمک کنیم. مهم نیست چه کسی هستید و از کجا آمده‌اید، ایده‌هایتان اینجا ارزشمند است.»
در حاشیه این رویداد، شرکت‌های نانویی ایرانی مذاکراتی را در خصوص تبادل فناوری با شرکت‌های بزرگ چینی از جمله kingfa و soundbox برگزار کردند.
لازم به یادآوری است مسابقه کارآفرینی، نوآوری و مالکیت معنوی در روزهای ۸ و ۹ دسامبر ۲۰۱۷ مصادف با ۱۷ و ۱۸ آذرماه ۹۶ در شهر گوانژو برگزار شد. نتایج نهایی و سه طرح نهایی برگزیده دو هفته آینده اعلام خواهد شد.