موفقیت آزمون‌ها روی نانوپوشش محافظ از سازه‌های فولادی

نتایج آزمون‌های اولیه روی پوشش اپوکسی تقویت شده با گرافن شرکت تلگا نشان می‌دهد که مقاومت به خوردگی و استحکام پوشش‌های اپوکسی بهبود قابل توجهی پیدا کرده است. این فناوری برای استفاده در سازه‌های دریایی مناسب است.

تلگا ریسورسز (Telga Resources) یکی از شرکت‌های استرالیایی فعال در بخش معدن است. تلگا اخیراً استحکام رزین‌های صنعتی تولید شده‌ی خود را دو برابر افزایش داده است. با این کار می‌توان هزینه نگهداری سازه‌های دریایی را کاهش داد.
محصولات مبتنی بر اپوکسی در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به بتن‌ها و پوشش‌های محافظ فولاد اشاره کرد. این‌ها می‌توانند در سازهایی نظیر پل‌ها، خطوط انتقال نفت و گاز و کشتی‌ها به کار گرفته شده و آن‌ها را از گزند خوردگی نجات دهند.
تلگا اخیراً اقدام به انجام آزمایش‌هایی روی پوشش‌های رزینی کرده که در آن‌ها از پلاکت‌های نانومقیاس گرافنی و گرافن لایه‌ای استفاده شده‌است. این ترکیبات گرافنی درون رزین پخش شده و در نهایت پوشش محافظ تقویت شده‌ای را می‌سازند. این نوع پوشش برای محافظت سازه‌های دریایی بسیار مناسب است.
نتایج اولیه‌ی آزمایش‌ها نشان داد که استفاده از این پوشش تأثیر بسیار بالایی در محافظت از سطح دارد، به‌طوری که مقاومت به خوردگی در سازه‌ها افزایش و استحکام مکانیکی آن‌ها بهبود یافته است. همچنین سطوحی که از این پوشش‌ها برخوردار هستند، از مقاومت بالاتری نسبت به پوشش‌های اپوکسی غنی از روی (Zn) در برابر سایش برخوردار هستند.
مارک تامپسون از مدیران شرکت تلگا می‌گوید: «این نتایج تأیید می‌کند که گرافن شرکت تلگا دارای پتانسیل بالایی برای استفاده در محصولات صنعتی است. این گرافن را می‌توان جایگزین روی در پوشش‌ها کرد، به‌طوری که مقدار بسیاری کمی از گرافن غیرسمی قادر به بهبود خواص پوشش خواهد بود. از این فناوری می‌توان برای محافظت از سازه‌های فولادی استفاده کرد و در نهایت هزینه‌ی نگهداری سازه‌ها را کاهش داد.»