ساخت نانوورق‌هایی که نقش سینک گرمایی دارند

شرکت فوجیتسو موفق به ساخت ورق‌های حاوی نانولوله‌کربنی شده‌است که می‌توان از آن به‌عنوان سینک گرمایی استفاده کرد.

شرکت فوجیتسو لابراتواریز (Fujitsu Laboratories) اعلام کرد که موفق به ساخت ورق‌های حاوی نانولوله‌های کربنی شده‌است؛ورق‌هایی که دارای هدایت الکتریکی و گرمایی بالایی بوده و به‌عنوان پخش کننده گرما عملکرد بسیار خوبی دارند. در ساخت این ورق‌ها از نانولوله‌های کربنی استفاده شده‌است. این ورق‌ها که به‌صورت عمودی روی سطح قرار داده شده‌اند، از هدایت گرمایی بالا و مقاومت قابل توجه نسبت به حرارت برخوردار هستند.
در حال حاضر در بخش خودروهای الکتریکی، نیاز رو به‌رشدی برای ماژول‌های آنبورد به‌منظور کنترل توان الکتریکی خودروها ایجاد شده‌است؛ ماژول‌هایی که در حین کنترل توان، باید نسبت به کار در دمای بالا مقاوم باشند.
کاربید سیلیکون جایگزین مناسبی برای سیلیکون برای قطع ولتاژ در خودروهای الکتریکی است، اما این ماده در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد دچار زوال ساختاری می‌شود؛ بنابراین باید گرما از این ماده دور شود.
فوجیتسو موفق به ساخت ورق‌های رسانایی شده که می‌تواند با ساختار سیلندری شکل خود، حرارت را به خوبی انتقال داده و به کاهش گرمای سیستم کمک کند. این کار با استفاده از نانولوله‌هایی که به‌صورت عمودی روی سطح رشد کرده‌اند، انجام می‌شود. سینک گرمایی که با استفاده از این ورق‌ها ساخته شده باشد، سه برابر عملکرد بهتری نسبت به موادی دارد که از ایندیم ساخته شده‌است.
فوجیتسو قصد دارد این فناوری را برای تولید مواد خارج کننده گرما از سیستم مورد استفاده قرار دهد و در سال ۲۰۲۰ این فناوری را به بازار عرضه کند. این فناوری در بخش تجهیزات مخابراتی نیز قابل استفاده است.
جزئیات مربوط به این فناوری در کارگاه سیستم‌های نانومقیاس WINS2017 در دسامبر سال جاری میلادی ارائه شده‌است.
نانولوله‌های کربنی با استفاده از روشی موسوم به CVD روی سطح رشد داده شده‌اند. در این روش کربن به‌صورت گازی وارد سامانه‌ای می‌شود که در آن ذرات فلزی به‌عنوان کاتالیست وجود دارند. ذرات کربنی روی کاتالیست قرار گرفته و موجب رشد نانولوله‌های کربنی می‌شوند.
فوجیتسو لابراتواریز به شرکت فوجیتسو تعلق داشته و فعالیت‌های تحقیقاتی این شرکت در آنجا انجام می‌شود.