تأسیس شرکتی برای تولید انبوه و ارزان قیمت گرافن

مدیران چند شرکت موفق در ایرلند، اقدام به راه‌اندازی شرکتی برای تولید گرافن کرده‌اند. آن‌ها شرکت گرافن‌ایکس‌ال را برای تولید گرافن ارزان قیمت و با کیفیت بالا تأسیس کرده‌اند.

یکی از بنیان‌گذاران شرکت انرژی تیدال دوبلین (Doblin tidal energy) و از مدیران بخش تراشه اینتل قصد دارد وارد حوزه‌ی تولید انبوه گرافن شود. او به همراه مدیران چند شرکت دیگر اقدام به راه‌اندازی شرکت گرافن‌ایکس‌ال (GrapheneXL) کرده‌است.
گرافن ماده‌ای با خواص منحصر به‌فرد است که هدایت الکتریکی بالایی داشته و از شفافیت قابل توجهی نیز برخوردار است. جیم کیلی که در راه‌اندازی مرکز نوآوری سی‌تی‌بانک، اینتل و اکسنچر مشارکت داشته به‌عنوان مسئول طراحی و نوآوری این شرکت فعالیت می‌کند. دکلاین فای که با شرکت اینتل و IBM همکاری داشته، در این شرکت در بخش زنجیره تولید فعالیت دارد.
در وبسایت گرافن‌ایکس‌ال آمده است: «گرافن ما‌ده‌ای است که می‌توان از آن برای تصفیه‌ی ارزان قیمت آب استفاده کرد. از این ماده می‌توان برای زدایش مواد آلاینده هوا، افزایش دهنده طول عمر باتری‌ها و سبک‌تر کردن آن‌ها و همچنین ساخت سیم‌هایی با رسانایی بیشتر از مس استفاده کرد.»
در حال حاضر نیاز مبرم به تولید ارزان قیمت گرافن با کیفیت بالا وجود دارد که این شرکت به دنبال پاسخ‌دهی به این نیاز است. این شرکت قصد دارد تا کارخانه‌ی تولید گرافن خود را در ایرلند راه‌اندازی کند.
تعدادی از شرکت‌ها نظیر وستارت (Westart) در چین با کمک گرافن، باتری‌های کوچکی ساخته‌اند. این در حالی است که شرکت آمریکایی فیسکر (Fisker) که در حوزه‌ی ساخت خودروهای الکتریکی فعالیت دارد، از گرافن برای تولید باتری‌هایی با طول عمر بالا استفاده می‌کند. این باتری‌ها برای استفاده در خودروهای الکتریکی مناسب هستند.
ایرباس، زیمنس و رولزرویس نیز اعلام کرده‌اند که همکاری مشترک تحقیقاتی در حوزه‌ی گرافن انجام داده‌اند. این گروه به دنبال رقابت با شرکت‌هایی نظیر بوئینگ و جنرال موتور است تا خط تولید ادوات هیبریدی با کمک باتری‌های حاوی گرافن راه‌اندازی کند.
محققان این شرکت، از سال ۲۰۱۴ در دانشگاه ترینتی دستاوردهایی را در بخش تولید صنعتی گرافن به‌دست آورده‌اند.